rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Infrastruktura
Data dodania: 2011-12-09 11:25:02
(źródło: Krzysztof Kuś, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
Sitarz: Kolej do Pyrzowic koniecznością

- Linia kolejowa do portu lotniczego w Pyrzowicach jest konieczna dla dalszego prawidłowego rozwoju aglomeracji śląskiej – mówi w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” prof. Marek Sitarz z Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

 Fot. Adam Dziura, commons.wikimedia.org, GNU FDL
 Fot. Adam Dziura, commons.wikimedia.org, GNU FDL
Przyporządkowane tagi:

- Połączenie kolejowe aglomeracji śląskiej z Pyrzowicami to inwestycja strategiczna dla rozwoju regionu. Nie można sobie wyobrazić dalszego istnienia aglomeracji górnośląskiej bez pociągów do lotniska - uważa profesor Sitarz.

- Bez budowy linii do Pyrzowic nie będzie rozwoju naszego regionu. Wokół mamy przecież inne lotniska, które dynamicznie się rozwijają – Wrocław, Ostrawa, Kraków. Dlatego tak konieczne jest dobre skomunikowanie Pyrzowic z Katowicami – argumentuje Sitarz.

- U nas problemem jest to, że my dopiero na końcu załatwiamy sprawy wszelkich pozwoleń i rozmawiamy z mieszkańcami. Dlatego potem pojawiają się problemy z protestami mieszkańców. Takie rzeczy na zachodzie załatwia się dużo wcześniej. Szybszej realizacji projektów komunikacyjnych sprzyja tam także odpowiednia konstrukcja przepisów – zauważa profesor Marek Sitarz.

Połączenie kolejowe Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach nie powstanie na pewno do 2014 roku. Powodem są protesty mieszkańców gmin, przez teren których miały przebiegać tory. W ich efekcie nie udało się skompletować dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia realizacji inwestycji. Licząca 38 km trasa ma kosztować od 2 do 3 mld zł. PKP PLK starają się, aby projekt znalazł się na liście inwestycji do realizacji w latach 2014 – 2020.
 

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
12
Komentarze:
09/12/2011 13:11
---.128.126.130.static.crowley.pl
Avatar
Gubernator Kalifornii
CYTAT: "- Bez budowy linii do Pyrzowic nie będzie rozwoju naszego regionu"

hmmm... A co z KDP? Czy do KDP też nie można przypiąć tego argumentu? Dlaczego Pan Profesor nie bronił KDP? Bo nie wierzy w niego? Bo też uważa, że będzie tylko dla bogaczy?

Tu malkontenci tez mogą napisać, że samolotami podróżują tylko bogacze. Na całym Górnym Śląsku wszystkie linie są w stanie agonalnym lub miernym, a profesorom się kolejki do lotniska zachciało...

Ja osobiście jestem za budową tego połączenia. Tak samo jestem za naprawą, rewitalizacją linii kolejowych w moim regionie. Dlaczego profesor wcale nie nawołuje UMWŚ, PKP PLK, MI do naprawy zdegradowanej sieci kolejowej w regionie, w którym mieszka i wykłada swoje mądrości?

Dlaczego profesor nie atakuje KZKGOP za krótkowzroczność i głupotę?

Odzywamy się tylko, gdy jest nam wygodnie? Podejrzewam, że nie korzysta pan z komunikacji miejskiej, bo spod uczelni w Katowiach ciężko wsiąć na ul Warszawskiej do tramwaju, np 7, 14, czy 15 tak są przepełnione. Natomiast widywałem pana często w ekspresach do Warszawy. Podejrzewam, że również chciałby pan sobie wygodnie jeździć na lotnisko, bo szybciej, wygodniej i taniej? Parkingi na lotnisku drogie, prawda? Szkoda, że mam rację...
09/12/2011 13:14
---.7.48.28
Avatar
emigrant
"Połączenie kolejowe Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach nie powstanie na pewno do 2014 roku. Powodem są protesty mieszkańców gmin, przez teren których miały przebiegać tory"

Jaki naród taki kraj!
09/12/2011 13:45 Autor: Adam Zz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Sraty-taty. Jeszcze większy fajerwerk jak Ygrek. Skończy się jak Ciechocinek. Strategiczne to są autostrady i eS-ki.

Jeśli zrezygnowaliśmy z Ygreka na rzecz linii klasycznych, to zrezygnujmy z tej linii na Pyrzowice na rzecz linii Katowice-Oświęcim, Katowice-Chorzów-Bytom-TG i stworzenie jakiejś nowej jakości na Śląsku w temacie kolei aglomeracyjnej. Pyrzowice wam tego nie wskrzeszą. Za dużo pary w gwizdek.
09/12/2011 14:03 Autor: Zbix
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
O ile z koniecznością realizacji linii do Pyrzowic nie ma co dyskutować, o tyle z jej przebiegiem już tak. Poza tym w przeciągu ostatnich 3 lat lotnisko w Ostrawie to się jedynie \"zwijało\" i obecnie odprawia tyle pasażerów ile 10 lat temu - nawet Czechom jest wstyd z tego powodu a to nasz szacowny Profesor doszukuje się w tym porcie konkurencji... . Konkurencja to najwyżej jest z Balicami aczkolwiek Pyrzowice jako wolne od Warszawo-centralistycznej polityki PPL mają większe szanse rozwojowe. Szybka kolej jedynie przyspieszyłaby ten proces.
09/12/2011 14:42 Autor: bahn
---.altec.pl
Tuż obok lotniska przebiega istniejąca, a nie wirtualna linia kolejowa. To naprawdę tak trudno wziąć i ją zrewitalizować na początek pod szynobusy, które mogłyby tam co godzinę jechać z głównej linii?
09/12/2011 15:01 Autor: realista kolejowy
---.dynamic.chello.pl
Nie w Polsce i nie w województwie śląskim trzeba tą linię zniszczyć i zaorać taka jest polityka w tym kraju.
09/12/2011 16:10 Autor: Zbix
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Do realista kolejowy. Dla mnie to jest obojętne kto i jakie połączenie zbuduje z lotniska do Katowic. A niech to sobie jest nawet kolejka jednoszynowa zbudowana przez GTL z dofinansowaniem ze środków dla lotnisk. Najzwyczajniej w świecie wydajne połączenie tego lotniska z aglomeracją staje się kwestią dalszego jego rozwoju, więc jak na kolei nie da się to w inny sposób się uda. W przyszłym roku będzie autostrada ale ta droga rozwoju ma swój parkingowy kres.
09/12/2011 18:31 Autor:
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
bahn masz rację !!! nie zapominaj też o kolejach piaskowych ( Jaworzno i Maczki) które kręcą się w pobliżu i z tego co wiem są wciąż użytkowane . Może nikomu nie chce się gadać z prywatnymi przewoźnikami i wykorzystaniu tych linii - przecież lepiej tłumaczyć się trudnościami, przepisami i protestami mieszkańców niż wziąć mapę i wykorzystać to co już jest .
09/12/2011 18:44 Autor: Jacek P
---.cdma.centertel.pl
Budowa nowej lini do lotniska to chory pomysł profesora, taniej i szybciej można zmodernizować starą linie która biegnie tuż przy porcie a kiedyś nawet wchodziła na teren lotniska. Większość lini posiada ppodkłady betonowe. Gdyby PKP PLK zrewitalizowały istniejącą linie z Zawiercia do Przyrzowic do połączenie mielibyśmy już dawno ale u nas lubi się projektować absurdy. Pytam dla czego nikt nie dostrzega istniejącej lini? dlaczego prasa sprawy nie nagłaśnia? Odpowiedzi udzielcie sobie sami bo wątpie aby ktoś się tym zajął w tym kraju
09/12/2011 19:31 Autor: Kamil
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Tak ja bym wydzial polaczenie centrum GOP-u - lotnisko Pyrzowice:

obecnie: szynobusy woj. Slaskiego w relacji Pyrzowice Lotnisko - Siewierz - Lazy - Zabkowice - Szzcakowa

w dalszej przyszlosci: pociagi relacji Pyrzowice - Swierklaniec - Radzionków - Bytom - Chorzów - Katowice (- lub dalej)

w jeszcze dalszej, ale dajacej sie przeiwdziec przyszlosci:
oprócz powyzszych pociagów, jeszcze tak co 3 godziny pociagi przyspieszone w trójkacie:
Pyrzowice Lotnisko - Lazy - Katowice - Zebrzydowice - Ostrava Mosnov
Pyrzowice Lotnisko - Radzionków - Katowice - Krzeszowice - Kraków Balice - Kraków Glówny
Kraków Glówny - Kraków Balice - Krzeszowice - Zebrzydowice - Ostrava Mosnov

Ww rozwiazanie wymagaloby polaczenia Krzeszowic z Balicami, tak, aby kazdy pociag z Katowic i Trzebini do Krakowa i Przemysla mial mozliwosc przejazdu przez Balice bez zmiany czola, oraz dobudwoanie lacznicy do ostrawskiego lotniska. To tylko kilka kilometrów od linii Bogumin - Brzeclaw.
09/12/2011 23:03 Autor: e
---.opteris.pl
Jacek P@

Pierwsze przymiarki mialy byc wlasnie takie, o ktorych wspomniales i o tym gazety sie rozpisywaly. Jednakze komus do kieszeni poszlo odpowiednie eciepecie i zaniechano tego. Tu nie chodzi o koszta, a moze wlasnie o nie chodzi. Tam gdzie duze pieniadze, tam i duzo mozna ukrasc. Projekt o ktorym wspomniales, nie dalby takich korzysci do kieszeni zlodziei, jak proponowana kolejka rozwalajaca caly GOP, ktora pochlonie miliardy.

A do tego czasu praking przy Pyrzowickim lotnistu bedzie zdzieral bardziej niz jakakolwiek mafia na swiecie.

Odnosnie tyt. naukowych, to nie wiem, co w tym narodzie sie porobio, ze jak ktos "profesur" to prawie Bóg. Oni maja pojecie, ale TEORETYCZNE, ktore z praktyka niejednokrotnie nie ma nic wspolnego.
09/12/2011 23:06 Autor: Mathew Kato
---.9.52.13
Prof. Sitarz:

Panie Profesorze, z całym szacunkiem, ale dziś ta dyskusja jest nie na czasie. Będzie następna perspektywa, to po 2014 roku można pogadać. Fakt, że z mieszkańcami rozmowy, jeśli były, to dość dziwne i późne.

Taka tęga głowa, a co Pan robi w sprawie Opole - Sosnowiec Jęzor? Śląsk Cieszyński, Okręg Rybnicki a Żywiecczyzna? Lubliniec? To nie jest czas żeby przycisnąć UMWŚ i PLK?

Pyrzowice, KDP... Eeech....
10/12/2011 21:59 Autor: Kolejarz realista
---.160.245.168
Nie wprowadzajcie czytających w błąd. Jakie 2-3 mld zł. Podobno wystarczy około 1,5 mld. Pozdrawiam
11/12/2011 01:32
---.dynamic.gprs.plus.pl
Avatar
semaforek
Na tym wspomnianym lotnisku Ostrawa, które właściwie jest koło Studenki to jest więcej stanowisk odprawy niż rejsowych samolotów :P
Ten terminal sprawia ciekawe wrażenie, bo jest kompletnie pusty.
13/12/2011 09:53 Autor: Kirgiss
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Panie profesorze, po co takie gadanie? I to dla RK czyli medium, które czytają raczej ludzie znający się na rzeczy?

"U nas problemem jest to, że my dopiero na końcu załatwiamy sprawy wszelkich pozwoleń i rozmawiamy z mieszkańcami. Dlatego potem pojawiają się problemy z protestami mieszkańców. Takie rzeczy na zachodzie załatwia się dużo wcześniej. Szybszej realizacji projektów komunikacyjnych sprzyja tam także odpowiednia konstrukcja przepisów".

Przecież to totalna głupota co pan tutaj mówi. Z całym szacunkiem. Jak dużo wcześniej załatwiać pozwolenia (na co?) dla inwestycji, która nie wiadomo czy powstanie? I jak załatwiać zgody mieszkańców na linie, skoro wpierw trzeba ustalić, gdzie ona pójdzie?
Nasze konstrukcje prawne akurat zostało zmienione na tyle, że sa prawie takie same jak na zachodzie w przypadku budowy ważnych inwestycji. I nic nie załatwia tam się szybciej ...

Jedyny problem to polska mentalność. Bo chyba pan profesor wie, że w większości protesty składają nie ci, którym zaproponuje się zabranie gruntu, ale właśnie ci, których działki znajdują się obok linii. I właśnie im ta linia najbardziej przeszkadza. Bo nic z niej nie będą mieć. A sąsiad będzie miał poważne odszkodowanie.

Ot, życie ...
04/01/2012 01:33 Autor: anna2
---.61.25.210
Kirgiss Masz rację tylko że nie chodzi o sąsiada który coś dostanie tylko o to że będziemy żyć przy torach pociągów pędzących po 160 km na godzinę. O to że 2 lata temu jak stawiano domy to planowano budowę osiedla domów, przekształcano grunty, wydawano masę pieniędzy prywatnych na podziały ,mapy i inne sraty taty, a teraz to wszystko podzieli kolej szybka pędząca 160 km/h w imie rozwoju lotniska, Po za tym jak mam teraz puscic do szkoły dziecko które musi przejśc przez dwa przejazdy ze szlabanami? co za chory debil wymyślił przejazdy z prędkością pociągów 160 km/h Tu nie chodzi o dojazd do lotniska . Tu chodzi o wyciagnięcie grubej kasy
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • PCC Intermodal oficjalnie inauguruje działalność we Frankfurcie n. Odrą

    PCC Intermodal oficjalnie...

  • Parada Eurolokomotyw [54 zdjęcia!] [film]

    Parada Eurolokomotyw [54...

  • Metro: Pierwsza tarcza wgryzła się w ziemię

    Metro: Pierwsza tarcza...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Wola

    Czyszczenie na Euro -...

  • Testy Flirta dla Czechów na linii E-20

    Testy Flirta dla Czechów na...

 
Newsletter
by