rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Infrastruktura
Data dodania: 2011-12-05 08:13:17
(źródło: dl, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

Od kilku lat sprawa przejęcia linii kolejowej nr 115 Tarnów-Szczucin przez powiat dąbrowski nie pozostaje nierozstrzygnięta. W 2000 r. całkowicie wstrzymano na niej ruch pasażerski. Władze Starostwa Powiatu Dąbrowskiego chcą przejąć trasę i uruchomić regularne połączenia jednak dotychczasowe deklaracje i posunięcia ze strony PKP PLK wskazują na wolę jej fizycznej likwidacji.

 Fot. Hubert Wietrzyński Fot. Hubert Wietrzyński
Przyporządkowane tagi:

Linia kolejowa Tarnów – Szczucin ma ponad 100 lat. Po niespełna rocznej budowie została oddana do eksploatacji w 1906 r. W czasach świetności cieszyła się dużą popularnością wśród pasażerów, którzy dojeżdżali nią do dużych zakładów produkcyjnych położonych wzdłuż linii, zwłaszcza do Tarnowskich Zakładów Azotowych czy do samej Dąbrowy Tarnowskiej i Szczucina. Obecnie służy do sporadycznych transportów towarowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o likwidacji linii. Starostwo Powiatu Dąbrowskiego, rozpoczynając starania o przejęcie infrastruktury z zamiarem uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich z Tarnowa przez Dąbrowe Tarnowską do Szczucina, złożyło pismo z poparciem marszałka województwa małopolskiego wyrażające sprzeciw wobec planów PKP. Negocjacje starostwa z władzami PKP prowadziły do pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy, jednak obecnie tkwią w martwym punkcie.

- Starostwo Powiatu Dąbrowskiego ubiega się o przejęcie linii nr 115 ale obecnie nic się w tej sprawie nie dzieje. Stan prawny Polskich Kolei Państwowych jest nieuregulowany na terenie powiatu tarnowskiego przez co nie ma możliwości podjęcia działań na rzecz powiatu dąbrowskiego - mówi jeden z pracowników Dąbrowskiego Starostwa Powiatowego. Jak się okazuje, problem pojawia się w sferze własności nieruchomości PKP. - Sytuacja prawna obszarów, na których biegnie w naszym powiecie linia kolejowa jest uregulowana natomiast, jak się okazuje, w powiecie tarnowskim już nie. Jest kilka spółek kolejowych, które mają udziały w nieruchomościach PKP i jest to dla nas przeszkodą. Z poparciem władz Małopolski zwróciliśmy się do ministra infrastruktury z prośbą o nielikwidowanie trasy" - powiedział Tadeusz Kwiatkowski - starosta powiatu dąbrowskiego.

- Od kilku lat linia nie działa. Trwa batalia, by nie została zlikwidowana. W wyniku zawieszenia połączeń znacząco spadła dostępność komunikacyjna i atrakcyjność gospodarcza obszarów w jej pobliżu" powiedział Wiesław Gadziała - dyrektor Wydziału Rozwoju Powiatu Tarnowskiego.

Czy reaktywacja linii Tarnów-Szczucin ma sens? Tadeusz Kwiatkowski przedstawia szczegółowe plany związane z przejęciem i reaktywacją linii. - Chcemy stworzyć kilka stref aktywności gospodarczej w pobliżu tej linii kolejowej co pobudziłoby naszą gospodarkę. Postaramy się o dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup szynobusów i uruchomimy połączenia osobowe. Chcielibyśmy wznowić połączenia towarowe tak, by tranzyt towarów przerzucić z lokalnych dróg na tory. Poza tym nasz powiat posiada wiele unikatowych miejsc i obszarów atrakcyjnych pod względem turystycznym, m.in. jeden z nielicznych w Europie parków w miejscowości Bremie w stylu wersalskim, synagogę w Dąbrowie Tarnowskiej czy Muzeum Historii Drogownictwa w Szczucinie – wymienia starosta. Zasadność działań Powiatu Dąbrowskiego podkreśla również Wiesław Gadziała. Uruchomienie przewozów „Szczucinką” w znaczącym stopniu wpłynęłoby na ożywienie tych terenów – uważa dyrektor. 

Mogłoby się wydawać, że najlepszym rozwiązaniem dla nierentownych linii kolejowych jest ich likwidacja, jednak pojawiająca się coraz częściej dobra wola lokalnych władz wobec takich linii nie zawsze współgra z wolą PKP PLK w imię ratowania tego, co może przynieść korzyści. Władze powiatu dąbrowskiego przekonują, że przejęcie linii kolejowej nr115 to zysk dla regionu. Zamknięcie i fizyczna likwidacja „Szczucinki” pozbawi w przyszłości szans, by do Dąbrowy Tarnowskiej i nad samą Wisłę do Szczucina docierały pociągi a to – jak przekonują tarnowscy i dąbrowscy działacze – negatywnie wpłynie na region północno-wschodniej Małopolski. - Nie jest tak, że zamykanie lokalnych linii kolejowych jest bez skutku i nie wpływa na obszary przy nich położone. Wpływ likwidacji takich linii jest dla regionu bardzo duży i na pewno odbija się to negatywnie - zaznacza Wiesław Gadziała.

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
12
Komentarze:
05/12/2011 08:29 Autor: były kolejarz
---.internetdsl.tpnet.pl
A kto w PLK myśli ?
05/12/2011 08:56 Autor: IPN
---.181.133.2
1- Linię kolejową Tarnów - Szczucin wybudować most na Wiśle i przedłużyć do Buska i stworzyć ciąg transportowy Szczecin - Łódź - Kielce - Busko Zdrój -Szczucin -Tarnów - Muszyna.

Uzupełnić odcinek Wąsosz k/Końskich - Tumlin k/Kielc iSzczucin - Busko Zdrój

albo

2- Linię kolejową Tarnów - Szczucin wybudować most na Wiśle i przedłużyć do Połańca

I będzie ciąg transportowy Tarnów - Szczucin - Połaniec - Staszów

Czy Starostwo Powiatu Dąbrowskiego ma plan rozwoju transportu zrównoważonego wg dyrektywy UE w perspektywie do 2030 roku i dalej????

Najlepiej to zlikwidować PLK i ich niszczycielską siłę rozwalania kolei.

Co robi w tej sprawie pan senator Solidarnościowy Stanisław Kogut(twórca rozwalenia kolei w Polsce) .

Czy dla senatora z PiS ważna jest południowa część województwa podkarpackiego a północna z Dąbrową Tarnowską i Szczucinem jest do likwidacji .

Czy dla niego ważne są tylko linie Rzeszów - Ocice i Dębica - Ocice


05/12/2011 09:14 Autor: Spaghetti
---.14.4.43
Popieram IPN,

Most na Wiśle już dawno powinien był być wybudowany, a regularne pociągi Kielce - Tarnów ozywiłyby gospodarkę i pobudziły społeczną niedolę Powiatów: Buskiego, Pińczowskiego, Dąbrowskiego.

Zróbcie coś pozytecznego Panowie Posłowie, Senatorowi i samorządowcy.

gdyby udało się
05/12/2011 10:41 Autor: ted
---.warszawa.vectranet.pl
Gdyby chcieli przejąć na rozebranie pod ściezkę rowerową to już dawny by to dostali. Ale jak na przewozy kolejowe to wara.
Niech nowy minister przeczyści to towarzystwo, bo skończy jak Grabarczyk, który nie widział takiej potrzeby.
05/12/2011 11:34 Autor: c73
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Dokładnie Ted, a jak linia okazała się rentowna, to była by straszna katastrofa.
05/12/2011 13:44 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
IPN , na przedłużeniu linii szczucińskiej do Buska Zdroju , wydatnie skorzystałyby Kielce , ale też : Nowy Sącz i Krynica - a wszystko dlatego , że pojawiłby się nowy , niezależny od dotychczas istniejących - szlak na południe. Likwidacja linii 115 to totalny bezsens , zwłaszcza kiedy okazja na powiększenie jej atrakcyjności podsuwa się sama.
05/12/2011 14:08 Autor: D333
---.182.51.55.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
W czasach gierkowskich istniała koncepcja połączenia Kielce _Tarnów (mam mapę )poprzez dobudowanie odcinka Busko Zdrój - Mędrzechów, to jest 7 km przed Szczucinem w miejscu gdzie linia skręca na wschód, ale to nie podobało się w Krakowie, a kasa przed 1975r była. Obecnie jedynym sensownym rozwiązaniem był by most kolejowo drogowy taki jak pod Tarnobrzegiem, rozpatrując problem hipotetycznie to jak by były nawet środki na inwestycję (obecnie nie jest projektowana ale kto wie?) to kolejarze z drogowcami i tak się nie dogadają (tak jak nie dogadali się co do mostu w Małkini - kto ma malować go raz na 20 lat i kolejarze na złość drogowcom linię kolejową Sokołów Małkinia rozebrali)
05/12/2011 14:36 Autor: Spaghetti
---.14.4.43
@Maciek z Lublina

zgadzam się z Tobą i poraz kolejny zgadzam się z IPN.

Tylko trzeba zwrócić na jedną rzecz uwagę: Kto z włodarzy oprócz bardzo mądrych ludzi z Dąbrowy pomyślał o tym, żeby coś się zadziało pozytecznego dla biedych (nieoszukujmy si regionów)?

Nikt, bo Pan Jarubas był zakłopotany wyborami do Sejmu, żeby komuś z kolegów wyrobić miejsce w sejmie, bo w Województwie już nie było miejsca na posadkę - a pozostali Wójtowie i Starości, przez ostatnie dwa lata robili kampanię, aby dostać posadę samorządową na kolejne 4, ale już za dwa lata znów je rozpoczną.

Panie Starosto Powiatu Dąbrowa Tarnowska,

Proszę Pana o to, aby się spotkać z Panem Starostą z Buska Zdroju i może coś razem wskóracie. Myślę, że jakby wybudować most na Wisle i połączyć Szczucinkę z Buskowianką, zapewne wszyscy rzuciliby się na połączenia tą trasą.

Wszyscy wypierali się linii Łowicz Przedmieście - Zgierz, a co się okazało....nawet już TLK tamtędy jeździ......myślę, że dzięki połączeniu Kiec z Tarnowem cały region w pobliżu tej linii ożyłby na nowo........a Pan i wszyscy Ci, którzy przyłączyliby się do tej inicjatywy (gdyby została zrealizowana) przeszlibyście do historii, jako Ci którzy zadbali o rozwój regionu. Gdyby połączyć siły powiatów i województw, to ta koncepcja spokojnie wypaliłaby i wszyscy (cały kraj) byliby szczęśliwi (potoki podróżnych, przepływ towarów) Uważam, że ta linia byłaby jedną z najbardziej uczęszczanych pod względem transportu towarów.
05/12/2011 14:38 Autor: Mtar
---.ghnet.pl
Ale część tej linii jest ujęta KZPK 2030. przewiduje się tam, że do tego roku wybuduje się nowy łącznik Żabno-Busko przez Nowy Korczyn a cała linia do Kielc zostanie zmodernizowana.
05/12/2011 14:38 Autor: Mtar
---.ghnet.pl
Ale część tej linii jest ujęta KZPK 2030. przewiduje się tam, że do tego roku wybuduje się nowy łącznik Żabno-Busko przez Nowy Korczyn a cała linia do Kielc zostanie zmodernizowana.
05/12/2011 16:18 Autor: Spaghetti
---.14.4.43
@Mtar

Do 2030 roku, mogą się pocałować w 4 litery.
05/12/2011 18:41 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Bez przesady z tymi korzyściami dla Kielc. Po co niby ludzie mieliby jeździć z Kielc do Tarnowa? Głównie kierunki z Kielc to Warszawa i Kraków, potem Łódź, Lublin ewentualnie Katowice a nie jakiś Tarnów.
05/12/2011 21:08 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
Tarnów jest znany w sportowym świecie , dzięki drużynie żużlowej , a drużyna piłkarska z tego miasta , to zgodowicz krakowskiej Wisły - z Krakowem skomunikowanie jest akurat bardzo dobre.
w tej chwili , ponieważ nie ma tego brakującego odcinka , osobowy z Kielc do Tarnowa wygląda na księżycowy pomysł. Po wybudowaniu tego brakującego odcinka , odległość między tymi miastami bardzo spadnie i będą one co najmniej warte rozważenia.
Kielce skorzystałyby najpewniej przez uruchomienie bezpośredniego pociągu TLK do Nowego Sącza czy Krynicy , a wiemy , jak obecnie sytuacja na kryniczance wygląda. Czy ta linia jest bez znaczenia od strony turystycznej ? Oczywiście , że nie! Kryniczanka jest bardzo ważna , a dobudowa tych kilkudziesięciu kilometrów szlaku między Szczucinem a Buskiem Zdrojem , bardzo poprawiłoby szanse kryniczanki. Mogłaby ona znaczyć dla kraju tyle , co obecnie kolejowa zakopianka. Wystarczy trochę odważnego myślenia. Azoty to nie jest mikrozakładzik - ten zakład potrzebuje możliwości , by wywieźć swoje towary. Chemię bezpieczniej jest przewozić koleją.Tarnów jest ważny zarówno dla polskiej , jak i węgierskiej tożsamości narodowej , z uwagi na fakt , iż jest tam mauzoleum generała Józefa Bema ... Na terenie Tarnowa są 3 właściwe temu miastu szkoły wyższe , przy czym jedna z nich to seminarium duchowne , ale ponad to , są w tym mieście zamiejscowe oddziały szkół wyższych , właściwych innym miastom. Wykaz zabytków , które to zabytki są na terenie Tarnowa jest na tyle duży , że Tarnów ma możliwości , by sam z siebie być atrakcyjnym turystycznie.
O ile to byłoby łatwiejsze , gdyby szczucinkę wydłużono tak , by była to jedna linia kolejowa przez Busko Zdrój i Szczucin do Tarnowa? Ten JAKIŚ Tarnów , to ponad stutysięczne miasto.
Na wydłużeniu tej linii jak mówiłem , skorzysta kryniczanka , a przy okazji skorzystają też : Kielce , Warszawa , Olsztyn , Gdańsk , być może Bydgoszcz , a na pewno Łódź. Jeśli w różnym stopniu mogą z tego odnieść korzyści duże miasta w takiej liczbie , nie warto pomysłu wydłużenia szczucinki lekceważyć.
06/12/2011 07:04 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Ale ile razy w roku są mecze żużlowe Kielce - Tarnów? 1? 2?

przecież kibice nie będą ci jeździć codzienniie z Kielc do Tarnowa.

Czy ktoś z Kielc studiuje w Tarnowie? No wybacz. Jak już ktoś rusza d... z Kielc to do Warszawy albo Krakowa.

Czy ktoś do muzeum pojedzie pociągiem? Np. jakaś klasa? To już nie można busa w Kielcach wynająć?

06/12/2011 11:22 Autor: Kraków
---.dynamic.chello.pl
Ty jesteś autentyczny ale matoł a nie obrońca czegokolwiek poza durnotą.Wystarczy dać ludziom odpowiednią ofertę przewozową żeby wrócili do kolei.Już i tak w ocenie odpowiednich instytucji unijnych mamy ubogą sieć kolejową,wystarczy popatrzyć na mapę że najgorzej jest na wschód od Wisły.I zamiast to rozsądnie poprawiać,to tutaj się roi od pseudo specjalistów mających nocne zmazy na myśl o kolejowej komunikacji autobusowej czyli polskim absurdzie.A jak już są ludzie którzy chcą coś stworzyć to plk czyli mistrzowie nieudacznictwa rzuca im kłody pod nogi.
06/12/2011 13:18 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
Tarnów nie ma nic wspólnego jeśli chodzi o ligę żużlową ,z Kielcami. Ale z Częstochową , Wrocławiem , Toruniem , jak najbardziej. Poza tym jak mówiłem , Tarnów to nie tylko liga żużlowa.
Popieram człowiek z Krakowa , który nazywa skalę obecności KKA w województwie małopolskim - absurdem. Zważywszy rekomendacje unijne , jest kolejny argument za wzmacnianiem kolei.
06/12/2011 13:21 Autor: Piotr.
---.kaniup.agh.edu.pl
@D333: "ale to nie podobało się w Krakowie"
I nie podoba się do dziś. Do TENTa wpisano mityczne Piekiełko, a nie banalną technicznie linię która kapitalnie skraca podróż z Warszawy do Nowego Sącza, Krynicy i uzdrowisk w Dolinie Popradu oraz na Słowację. Po remoncie ósemki można by było dzięki temu z Tarnowa do Warszawy pośpiechem zajechać w 3,5 godziny. Nie koszystając z CMKi. Czyli tanio i szybko. Ale niedasi. Niedasie, bo wszystko musi iść przez pępek świata, czyli Kraków.
06/12/2011 17:04 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Czy istnieje jakiś kraj na świecie który obecnie buduje konwencjonalne linie kolejowe nie kadepe?
07/12/2011 08:26 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@aron

Owszem, np. http://en.wikipedia.org/wiki/Lelystad%E2%80%93Zwolle_railway
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • Połączenie Poznań - Rotterdam oficjalnie uruchomione

    Połączenie Poznań - Rotterdam...

  • Metro: Pierwsza tarcza wgryzła się w ziemię

    Metro: Pierwsza tarcza...

  • Gdańsk Stadion Expo

    Gdańsk Stadion Expo

  • Poznań Główny na kilkanaście dni przed otwarciem

    Poznań Główny na kilkanaście...

  • Warszawa Wschodnia jak nowa. Niebawem otwarcie

    Warszawa Wschodnia jak nowa....

 
Newsletter
by