rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Pasażer
Data dodania: 2011-11-17 09:16:59
(źródło: Krzysztof Kuś/Andrzej Nowakowski)
A A A drukuj
Nowakowski: Przywrócić bezpośrednie połączenie Wadowic z Warszawą

Czy Wadowice powinny mieć całoroczne bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą? Zdaniem profesora Andrzej Nowakowskiego, regionalnego historyka i wykładowcy Uniwersytetu Rzeszowskiego, jak najbardziej.

 Fot. Krzysztof Kuś Fot. Krzysztof Kuś
Przyporządkowane tagi:

Nowakowski skierował do zarządu spółki PKP Intercity list, w którym proponuje rozbudowę siatki połączeń dalekobieżnych kursujących przez Wadowice. Dzięki uprzejmości autora prezentujemy w całości petycję:

Wadowice, dnia 14 listopada 2011 r.

Zarząd Spółki PKP Intercity

Na wstępie chciałbym podziękować za przywrócenie w nowym rozkładzie jazdy na lata 2011/12, wchodzącym w życie 11 grudnia br. pociągu TLK nr 83500 „Podhalanin” na linii kolejowej nr 117 (kursował tą linią z przerwami od połowy lat 90. ubiegłego stulecia). Jednocześnie, biorąc pod uwagę liczne głosy, w tym internautów, zamieszczane na portalach kolejowych, wyrażam ubolewanie z powodu przetrasowania pociągu TLK nr 53202 rel. Gdynia-Zakopane na Radom, Kielce, zamiast, jak dotychczas Katowice, Bielsko B.

W związku z tym, że wspomniany pociąg stanowił szczególnie dogodne połączenie dla mieszkańców południowej części Górnego Śląska i Podbeskidzia z Warszawą (Katowice, Bielsko, a także Andrychów generowały znaczną frekwencję), prosiłbym o rozważenie następujących opcji (do wprowadzenia w rozkładzie jazdy na lata 2012/13 albo nawet od generalnej korekty rozkładu z dniem 1 czerwca 2012 r.):

1.Wprowadzić nowy pociąg pospieszny TLK rel. Warszawa Wsch. – Zakopane przez Koluszki, Piotrków Tryb., Częstochowę, Zawiercie, Katowice, Bielsko B. (i dalej do Zakopanego linią nr 117, z postojami w Kętach, Andrychowie i Wadowicach). W Bielsku B. skład tego pociągu powinien być dzielony na część zakopiańską oraz do Wisły, względnie do Zwardonia (a nawet na Słowację, do Bratysławy, albo przynajmniej do Żyliny). Tenże pociąg winien kursować albo codziennie albo przynajmniej w tzw. wysokim sezonie (zimowym i letnim), a w pozostałym okresie w 5/6 (z Warszawy), 7/1 (z Zakopanego).

2.Nie wprowadzać nowego pociągu, ale dotychczasowy pociąg TLK nr 53202 rel. Gdynia – Zakopane przywrócić na obecną trasę przez Częstochowę, Katowice, Bielsko B. Ewentualnie część krynicka tego pociągu mogłaby zostać dzielona (i łączona) w Warszawie Wsch. (przez Radom, Kraków) albo w Częstochowie (przez Koniecpol, Miechów, Kraków), w związku z remontem szlaku Katowice – Kraków.

W tym miejscu, jako historyk kolejnictwa, pragnę dodać, co następuje: Wadowice, jako miasto powiatowe i siedziba licznych instytucji, uzyskało po raz pierwszy bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą już w 1936 r. Do 1939 r. były to dwie, a nawet trzy pary pociągów przyspieszonych, bądź pospiesznych. Miasto odzyskało ponowne połączenie kolejowe z Warszawą (i równocześnie z Łodzią) na przełomie lat 40. i 50. ubiegłego stulecia. W latach 1965-1973 przez Wadowice kursował pociąg „Tatry” rel. Warszawa-Zakopane (początkowo jako pospieszny, a następnie jako ekspres). To połączenie zostało na krótko przywrócone (po 37 latach przerwy) pod koniec 2010 r.

Przy projektowaniu połączeń kolejowych przez Wadowice należy mieć również na względzie oczywisty fakt, że Wadowice są (po Częstochowie i Kalwarii Zebrzydowskiej) najbardziej odwiedzanym miejscem kultu religijnego w Polsce. Według aktualnych danych Instytutu Geografii UJ, corocznie Wadowice odwiedza około miliona turystów i pielgrzymów z kraju i zagranicy. Przyjmowaniu pociągów dalekobieżnych służy odnowiona w ostatnich latach infrastruktura kolejowa w stacji Wadowice, a zwłaszcza przelotowy peron nr 1, dostosowany do standardów unijnych.

W tym stanie rzeczy mój wniosek o przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego Wadowic ze stolicą uważam za w pełni zasadny.
dr hab. Andrzej Nowakowski
prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego

 

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
5
Komentarze:
17/11/2011 09:40 Autor: Tadeusz
---.play-internet.pl
Z całym szacunkiem Panie profesorze, ale wątpię czy beton z Grójeckiej , przepraszam z Żelaznej 59 skruszeje i odda pozabierane połączenia.

A tak apropo nazwy ulicy, można wystapic do władz StolYcy o zmianę nazwy ulicy Żelaznej na "Betonowa" :-)
17/11/2011 09:56 Autor: były kolejarz
---.internetdsl.tpnet.pl
Gdzie kończy się rozsądek i zdrowy pomyślunek zaczyna się spółka IC
17/11/2011 10:35 Autor: I tak źle, i tak niedobrze
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Chyba założę sobie blog, będę tam publikował swoje pomysły kolejowe, a dzięki uprzejmości RK będą je potem wszyscy czytali. I będę sławny i znany. Jak pan profesor albo co najmniej jak Adryjan.

Czy naprawdę musicie wszystkie pomysły wszystkich profesorów upubliczniać?
17/11/2011 11:49 Autor: Maurycy_
---.ntlworld.ie
a pociąg nazwać "Kremówka ekspres" i salonka dla sukienkowych obowiązkowa
17/11/2011 12:21 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
Maurycy , tylko w jednym mogę cię poprzeć : odnośnie nazwy pociągu.
Dodatek do wzmianki o nazwie ociera się o drwinę z księży katolickich.
Popieram w całości argumentację odnośnie tego listu. Przy okazji : ewentualne przywrócenie pociągu dalekobieżnego przez Wadowice może być sygnałem dla niejakiego Rębilasa , że KKA na odcinku z Bielska Białej do Wadowic jest bez sensu i zechce pod wpływem ruchu na TAK ze strony PKP IC , przywrócić NORMALNE kursowanie osobowych między Bielskiem Białą a Wadowicami , być może nawet część z nich będzie jeździć w relacji : Kraków Główny - Bielsko Biała .
17/11/2011 13:02 Autor: dyżurny plk
---.tktelekom.pl
Może jeszcze połączenie IC w relacji Majewo(p.o na linii 131)-Warszawa?
17/11/2011 13:04 Autor: Maurycy_
---.ntlworld.ie
Maciek z Lublina

a czy Wadowice są jakimś ważnym ośrodkiem gospodarczym, regionem przemysłowym, wolną strefą?
[admin: zmoderowano] może snuć sobie historyczne fantasmagorie - ale musi pamiętać o jednym - o uruchomieniu połączenia decyduje popyt na nie, mówiąc w dużym uproszczeniu - rachunek ekonomiczny
dlaczego dla garstki ludzi pociąg z Gdyni do Zakopanego ma ominąć Kraków a jechać opłotkami przez "miejsce kultu religijnego"?
ilu potencjalnych "podróżnych" skorzysta z takiej opcji dziennie? 5 - 6?
i dla 10 osób trzeba wytrasować parę pociągów przez Wadowice?
17/11/2011 13:09 Autor: Hermann
---.centertel.pl
W sierpniu jechałem tym pociągiem od samej Gdyni. W Sosnowcu w przedziale miałem tylko jednego współpasażera, a od Tych to mogłem wybierać przedziały w całym pociągu wedle gustu. Frekwa była bliska zeru!!!
17/11/2011 13:25 Autor: Rafał
---.adsl.inetia.pl
A może by tak Pan Profesor zaczął lobbować w Urzędzie Marszłkowskim na rzecz stworzenia normalnej oferty połączeń regionalnych w relacji Kraków-Wadowice-Bielsko? Odgrzewanie po raz kolejnych tych samych, absurdalnych pomysłów na bezpośrednie połączenie do Warszawy zrobiło się cholernie nudne (choć widać jakieś elementy urozmaicenia ;-P). Ale to jest stawianie sprawy na głowie. Najpierw powinna być stworzona sensowna oferta połączeń regionalnych, a dopiero w przypadku, gdyby okazała się niewystarczająca, można by pomyśleć o jej uzupełnieniu (osobiście nie sądzę, żby tak było).

Pozostaje jeszcze pytanie - kto by za to zapłacił? Albo jaki pociąg skasować, żeby zrealizować ambicje p. Nowakowskiego? Rzucajcie propozycje, chętnie się pośmieję ;-D
17/11/2011 13:32 Autor: Maurycy_
---.ntlworld.ie
ja mam pomysła

wytrasować w cyklu godzinnym pociągi relacji Częstochowa - Wadowice - Częstochowa
ceny biletów - promocyjne "co łaska"
każdy pielgrzym który w jednym dniu zaliczy oba miasta - uzyska odpust zupełny

w zamian - zlikwidować połowę pociągów Kraków - Zakopane, Katowice - Bielsko Biała
17/11/2011 13:34 Autor: Piotr.
---.kaniup.agh.edu.pl
Pociąg do Zakopca? Z Gdyni? Przez Wadowice? Owszem. Ale:
- jako dzienny (rano wyjazd z Gdyni), bo jakoś nocnymi coś się ludziska boją jeździć, a SOKistów jakby mało w tych pociągach wciąż widać,
- po remoncie linii 103, najkrótszą relacją p. Łódź, Trzebinię, Spytkowice, Wadowice, razem 753km.

Ale niestety przy obecnych prędkościach taka podróż trwałaby niemal 16 godzin (w tym godzina na D29-103), czyli Vhandl
17/11/2011 13:39 Autor: Miluś
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Maciek z Lublina

Ja również popieram zdecydowanie pana Nowakowskiego. Wszyscy sie go czepiają, a czy to źle że chce dobrze dla kolei w tym regionie? jakby nikt o nią nie walczył, to tez byście kłapali paszczękami, że sami mieszkańcy tych okolic nie starają sie o kole w regionie.
Co do nazwy, to KREMÓWKA jest śmieszna i obciachowa wg mnie. SKAWA to zdecydowanie ładniejsza nazwa.
Poza tym Maćku, ja uważam, że pociągi nie powinny dojeżdżać tylko do Wadowic, bo to bardzo głupi pomysł, uważam, że powinny jechać co najmniej do Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony, by tam przesiąść się na pociągi do Zakopanego i Krakowa, które powinny być skomunikowane ze sobą. A najlepiej jakby nie jeden a kilka kursów jechało do samego Krakowa bo mieszkańcy bardzo tego potrzebują, zaczynają coraz bardziej wkurzać się na busy. Nie tak dawno jeden bus relacji Kraków- Andrychów zapalił się podczas jazdy, na szczęście nikomu nic się nie stało.
17/11/2011 13:41 Autor: Miluś
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Maurycy

Jesteś beznadziejny. Ale z takimi jak ty czy A.R.O.N. to nawet nie warto dyskutować, za dużo w was cynizmu i durnoty.
17/11/2011 14:00 Autor: polonista
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Po jakiemu to napisano?
"w którym przekonuje rozbudowę"
17/11/2011 14:25 Autor: Jihlava
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Polonista - heh heh heh

A na poważnie:

Niech dalekobieżne i międzynarodowe jeżdżą głównymi szlakami, a na liniach regionalnych niech kursują pociągi osobowe - tak aby mogły dowieźć na stacje węzłowe pasażerów, którzy chcą jechać z Wadowic do Gdyni czy Warszawy. Lub ze Skoczowa czy Cieszyna do Sopotu czy Wiednia. Tak było, jest i będzie w cywilizacji ...

Coś po likwidacji województwa bielskiego dziwnie się porobiło u niektórych. Wpierw z Cieszyna mieli odlot międzynarodowy, teraz ten pan stołeczny ...
17/11/2011 14:32 Autor: Prezydent IS(aGEE)C
---.adsl.inetia.pl
EC ( Imperial ) Sobieski będzie jeździł przez Kraków, Wadowice, Bielsko-Białą, Bratysławę do Wiednia.
EC ( Imperial ) Polonia na składach Pendolino będzie jeździł obecną trasą z wydłużeniem relacji do Venice St. Lucia. Tilt będzie pod 15kV AC a Austrii.
17/11/2011 22:36 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
Miluś , ja też dostrzegłem , że ten pociąg EWENTUALNIE URUCHOMIONY , jeździłby przez Wadowice , a nie do Wadowic . To czyni wyraźną różnicę. Wadowice nie mają aż tak wielkiego znaczenia w ruchu dalekobieżnym , by być miastem docelowym dla pociągów TLK , ale to miasto znaczy dość , aby PRZEZ TO MIASTO przejeżdżały , zatrzymując się na stacji : Wadowice - pociągi TLK.
SKAWA to rzeczywiście daleko zręczniejszy pomysł na nazwę tego pociągu. Gdynia i Zakopane słabo są skomunikowane ze sobą ... Na pociągu TLK przez Wadowice do Zakopanego , w razie , gdyby był dzielony tak , iż miałby grupę wagonów do Wisły , skorzystałoby na tym pewne zaniedbywane od kolejowej strony duże miasto: Bielsko- Biała.
Wadowice są znane przede wszystkim jako miasto ważne od religijnej strony , ale przechodzą tamtędy też szlaki turystyczne. Z racji tego , kto się w Wadowicach urodził - nie tylko pielgrzymów , ale i zwykłych turystów jest wielu i jestem pewien , że TLK do Zakopanego przez Wadowice , cieszyłby się zainteresowaniem.
Piotrze , ciekawy głos odnośnie potrzeby remontu linii 103...
Osobowe powinny jeździć do Wadowic . Nie wyklucza to oczywiście kursów wydłużonych do Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony , a nawet więcej.
Ciekaw jestem co na wieść o problemach busów ma do powiedzenia niejaki Ryszard Rębilas , który z uporem maniaka przyznaje pierwszeństwo uruchomieniu KKA , a nie wykorzystaniu taboru kolejowego...
Pociąg z Częstochowy do Wadowic w zamian za likwidację po połowie - kursów osobówek z Krakowa do Zakopanego i z Katowic do Bielska - Białej to pomysł gorzej , niż bzdurny. Szkoda się nawet do tego odnosić.
Osobowe : Bielsko-Biała - Wadowice , obsługiwane pociągami , a nie jako KKA + kursy wydłużone tej relacji do Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony i przywrócenie pociągów dalekobieżnych jadących PRZEZ WADOWICE!
18/11/2011 08:54 Autor: michu
---.centertel.pl
a po co takiej pipidówie bezpośrednie połączenie z warszawą? idąc tym tropem to każde miasteczko powinno by mieć takie połączenie. a JPII nie ma tu wiele wspólnego.
może warto pomyśleć o lepszym skomunikowaniu z krakowem.
18/11/2011 09:14 Autor: Alekloco
---.arp.com.pl
Pan profesor zręcznie pominął fakt, że Wadowice miały owe połączenia do Warszawy głównie dzięki faktowi położenia przy linii 103, będącej w pewnym okresie elementem najdogodniejszego połączenia Tatr z centralną Polską. Stan ten uległ zmianie wraz z inauguracją budowy zbiornika Świnna Poręba w 1988 i rozbiórce wspomnianej linii na odcinku od Skawc do Wadowic. Postulowanie \"przywrócenia\" połączeń (tak naprawdę na zupełnie innej trasie) jest kompletnym absurdem w obecnym układzie komunikacyjnym. Logiczną i uzasadnioną trasą pociągów z Zakopanego w kierunku centralnej Polski jest kierunek krakowski (szczególnie w połączeniu z remontem linii 8 od Kozłowa), wyginanie ich trasy na linię 117, następnie na rozpadającą się linię 139, pchanie przez Katowice to tylko i wyłącznie droga do utracenia kolejnych pasażerów - ale tym profesor najwyraźniej zdaje się nie przejmować. Mamy jeszcze kierunek Zakopane - Polska Zachodnia, jednak w tym wypadku pociągi powinny kursować linią 97 od Suchej Beskidzkiej przez Żywiec i dalej linią 139 - szczególnie w obliczu katastrofalnego stanu linii 133. Kluczem do obsługi Wadowic nie są jakieś wijące się pociągi dalekobieżne, ale bardzo mocna oferta pociągów regionalnych Kraków - Bielsko Biała. Tylko tyle i aż tyle.
18/11/2011 09:31 Autor: dirtyrush
---.inet.dsl.telianet.dk
Co tam modernizacja lini z Wawy do Gdyni!!! Lepiej te pieniadze przeznaczyć na budowę łącznicy z Lichenia do Konina i po zakończeniu prac pięć par pociągów EIC Licheń - Wadowice z wagonami bezpośrenimi ze Skrzatusza! A może dałoby rade jakoś połączyć to z Rokitnem, hmm??!!
18/11/2011 16:15 Autor: amontobi
---.com
mam lepszego pomysła: skomunikować zakopane z gdynią przez wadowice, częstochowę , konin dalej na Licheń, Toruń do Gdyni. Miejsc "świetych" nie zabraknie ;)
22/11/2011 14:00 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
michu , Kraków niezaprzeczalnie jest bliżej Wadowic niż Warszawa. To może szalony pomysł , ale ośmielam się uznać go za wart uwagi - wart wprowadzenia niezależnie od TLK do Zakopanego :
TLK z Bielska-Białej do Olsztyna przez : Wadowice , Kraków , Sędziszów , Kielce , Radom , Warkę , Warszawę Zachodnią , Kutno , Toruń , Iławę , Ostródę.
W ten sposób : Kraków poprawia skomunikowanie z Wadowicami , Bielsko-Biała zyskuje kolejny pociąg dalekobieżny - to miasto zazwyczaj traci dalekobieżne pociągi , a nie zyskuje , a nadto jeszcze , poprawia się nie najlepsze skomunikowanie Olsztyna z resztą kraju.
Korzyści społeczne wynikłe z tego pociągu - OLBRZYMIE i całość trasy pod drutem , co dla PKP IC nie jest bez znaczenia.
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • Premier jedzie pociągiem z Poznania do Wrocławia - fotorelacja

    Premier jedzie pociągiem z...

  • Metro: Pierwsza tarcza wgryzła się w ziemię

    Metro: Pierwsza tarcza...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Zachodnia

    Czyszczenie na Euro -...

  • Otwarcie linii tramwajowej do Łostowic

    Otwarcie linii tramwajowej do...

  • XIX Parada Parowozów w Wolsztynie

    XIX Parada Parowozów w...

 
Newsletter
by