rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Biznes
Data dodania: 2011-09-18 10:54:48
(źródło: jm, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
Struzik: Podzielić PR na 3 części

- W całej Polsce jest miejsce na 3 silne podmioty, a nie jeden, zarządzany przez 16 właścicieli. Takie silne kompanie kolejowe mogłyby podołać wymaganiom. Obecny twór jest niesterowalny - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" marszałek województwa mazowieckiego.

 Fot. UMWM Fot. UMWM

- Tą ideą dzieliłem się z kolegami marszałkami od samego początku, podczas podziału Przewozów Regionalnych. Nie trwają w tej chwili żadne negocjacje w tej sprawie, ale uważam, że nieuchronnie trzeba będzie w tę stronę pójść - uważa Adam Struzik. - Ja mogę tylko mieć wizję docelową tego co się dzieje i wyjść z partnerską wizją do sąsiadów - województw warmińsko-mazurskiego, lubelskiego, łódzkiego, podlaskiego. Można z nimi tworzyć taką silną grupę - uważa mazowiecki marszałek.

- Są trzy trudne elementy. Po pierwsze, szereg długów, które powstały w Przewozach Regionalnych, nie z winy spółki. W latach 2007-2008 nie płacono PR za wykonane przewozu. W tej sprawie złożony został pozew przeciwko skarbowi państwa. Chodzi o ponad 300 mln złotych z zadłużenia wynoszącego 500 mln złotych. Moim zdaniem roszczenia Przewozów Regionalnych wobec skarbu państwa są słuszne. Jeśli przeczytać pozew wyraźnie widać, że nie przekazywano do PR wystarczających środków - podkreśla Adam Struzik.

- Po drugie, trzeba podjąć jednomyślną decyzję o podziale spółki, ale nie tak, że każdy robi własną spółkę, bo to jest bez sensu. Nie każdy może się równać z Mazowszem, gdzie w momencie tworzenia KM 24 procent przewozów wykonywanych było koleją - zauważa Adam Struzik.

- Po trzecie, ze strony rządu i parlamentu musi być zrozumienie, że udział w podatku CIT, który został przekazany, to za mało, Powinno to być około 1%, zwłaszcza teraz, kiedy w dobie kryzysu nasze przychody spadło. Te wszystkie elementy muszą zostać spełnione, żeby proces się powód. Inaczej czarno widzę przyszłość spółki - mówi marszałek województwa mazowieckiego.

- Pozostaje problem taboru i przewozów. Zwiększyliśmy pracę przewozową z czterdziestu kilku milionów do 55 milionów i osiągnęliśmy barierę taborową. Bardziej racjonalne jest to, żeby wykorzystać stary, ale podatny na modernizację tabor Przewozów Regionalnych i ich zasoby ludzkie, niż wycofywać się z tego i porzucać to. Żeby Koleje Mazowieckie jeździły w innych województwach, aportem musiałby zostać wniesiony tabor - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Struzik.

- Dużo bardziej logiczną rzeczą jest podzielenie PR na 3 części, łącznie z taborem i majątkiem, i oddłużenie spółki. Koleje Mazowieckie to dobra baza dla kompanii kolejowej, ale muszą zostać wzmocnione kapitałowo - uważa marszałek województwa mazowieckiego.
 

 



Czytaj też: 

 

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
2
Komentarze:
18/09/2011 11:43 Autor: Bardi78
---.oswiecim.vectranet.pl
Hmmm osobiście w naszym pięknym kraju niezbyt wierze w to że jak np.jedna z głównych central będzie w Krakowie to i tak samo będzie po równo np.w podkarpackim czy świętokrzyskim...
18/09/2011 11:46 Autor: jola
---.dynamic.gprs.plus.pl
A jak się ma powyższe do planów prywatyzacyjnych KM?
18/09/2011 11:52 Autor: podróżny 3
---.play-internet.pl
zlikwidować PR i problem rozwiązany
18/09/2011 12:00 Autor: m.
---.static.sitel.net.pl
Pomysł sam w sobie jakiś bardzo głupi nie jest. Pod jednym oczywiście warunkiem - pełnej integracji taryfowej, na takiej zasadzie, że niechby i kompanie miały różne ceny, ale w każdej z nich były zachowane jednolite zasady ustalania należności przewozowych, bilety z zachowaniem ciągłości drogi przewozu i rozliczanie się miedzy przewoźnikami tak, żeby pasażera nie musiało interesować, do jakiego pociągu wsiada. Jakby do tego jeszcze wciągnąć PKP Intercity, to niech i będzie sobie miliard tych przewoźników, tylko niech zwykły pasażer może sobie pojechać z Przemyśla do Szczecina osobówką kupując jeden bilet, a nie trzy osobne. Ale jeśli przejdzie się do jego realizacji, to zaraz zaczną się kłótnie - kto z kim się ma stowarzyszyć, gdzie ma być siedziba nowej kompanii itp.
18/09/2011 12:18 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
Pomysł jest głupi. Zamiast jednej spółki z 16 właścicielami będą 3 z 5-6 właścicielami. Równie trudno będzie się dogadać, każdy będzie ciągnął w swoją stronę, a silniejszy będzie przymuszał słabszego żeby wydawał więcej pieniędzy bo jak nie to zabierze połączenia. Innymi słowy zachowane będą obecne problemy, tylko x3.
18/09/2011 13:17 Autor: Kamil1067
---.elcuk.pl
Czy ktoś jeszcze kiedykolwiek pomyśli o połączeniu czegoś ?
18/09/2011 13:21 Autor: Janusz1
---.centertel.pl
Nie tylko nie to. Niech Pan nie wygada bzdur! Najlepiej bedzie jak PR zostaną i uruchomią dodatkowo 380 pociągów InterRegio.
18/09/2011 13:43 Autor: Adam Zz
---.wapgw.era.pl
Dobry pomysl. Osobiscie widze miejsce dla 5 kompanii. Jednak nie stawial bym na administracyjne decyzje dekretujace cos czego nie ma i bedzie startowalo z szybkoscia krowy. Ewolucja-niech KM po prostu zacznie przejmowac trasy. Na poczatek na Terespol. Dokapitalizowac na zakup nowego taboru scisle wiazac go z harmonogramem modernizacyjnym PLK, a nie ambicjami politycznymi, tzn Bomby z Traxxami nie powinny grzeznac na lini do Radomia przy jej stanie.
Rynek w duzej mierze i tak powinien byc budowany 'od gory' i regulowany.
Do tego warto oprzec granice o duze miasta, np Olsztyn powinien byc koncowka zarowno dla KM jak i Kolei Pomorskiej a Lodz koncowka dla lini KM i sasiednich ukladanych podlug sily ciazenia a nie przynaleznosci geograficznej. Wiec nie powinno byc administracyjnego przelozenia w kwestii dotacji. Powinien istniec inny mechanizm dotacyjny.
Warto pojedynczo to ukladac poprzez przetargi.
18/09/2011 13:48 Autor: thomas
---.115.17.5
POTRZEBNE SA SZYBKIE DECYZJE A NIE GDYBANIE !
18/09/2011 14:29 Autor: KDP
---.devs.futuro.pl
Jeśli pomysł Struzika doczeka się realizacji, stworzy to z KMów najsilniejszego gracza na rynku przewozów pasażerskich w RP.
Zysk dla Mazowsza i województw ościennych ( lubelskie , łódzkie,warm.-maz.,podlaskie )
Przejęcie całości lub prawie całości przewozów na odcinkach W-wa- Białystok , W-wa - Lublin ,W-wa - Olsztyn i.. wisienka w torcie W-wa - Łódź ( chyba jedyna linia w Polsce , gdzie PICowskie TLKi nie mają dofinansowania z budżetu ) - jedna taryfa , jeden przewoźnik,jedna cena ( niższa niż w PIC )
I za parę lat duże dofinansowanie KM przez częściową prywatyzację - co jeszcze bardziej zwiększy konkurencyjność tej firmy
Panie Struzik - działać
Panie Stępień - działać
Panie Dworzański - działać
Panie Hetman - działać
Panie Protas - działać
Każde z waszych województw tylko na tym zyska
A inni niech się kłócą , tworzą jakieś swoje regionalne kolejki i płacą za nie
18/09/2011 14:50 Autor: Lachuś
---.home.net.pl
Zgadzam się ze Struzikiem, pod jednym warunkiem, że te kompanie będą wyglądać tak (4 a nie 3!):
1) mazowieckie, warmińsko-mazurskie, lubelskie, podlaskie, łódzkie - z siedzibą w Warszawie
2) małopolskie, świętokrzyskie, podkarpackie - z siedzibą w Krakowie
3) śląskie, opolskie, dolnośląskie, lubuskie - z siedzibą we Wrocławiu
4) wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, zachodniopomorskie - z siedzibą w Poznaniu

W żadnym razie nie należy łączyć małopolskiego ze śląskim!


18/09/2011 14:50 Autor: Lachuś
---.dynamic.gprs.plus.pl
Zgadzam się ze Struzikiem, pod jednym warunkiem, że te kompanie będą wyglądać tak (4 a nie 3!):
1) mazowieckie, warmińsko-mazurskie, lubelskie, podlaskie, łódzkie - z siedzibą w Warszawie
2) małopolskie, świętokrzyskie, podkarpackie - z siedzibą w Krakowie
3) śląskie, opolskie, dolnośląskie, lubuskie - z siedzibą we Wrocławiu
4) wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, zachodniopomorskie - z siedzibą w Poznaniu

W żadnym razie nie należy łączyć małopolskiego ze śląskim!


18/09/2011 15:07 Autor: KDP
---.devs.futuro.pl
@Lachuś
ad 2 - tu ok
ad 3 - nie dasz rady, GOP nie uzna dominacji Wrocławia
ad 4 - jeszcze gorzej- 3M ma być podlegać Poznaniowi ? - zastanów się :)
18/09/2011 15:12 Autor: Pivosz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A można wiedzieć czemu nie należy łączyć małopolskiego ze śląskim?
18/09/2011 15:22 Autor: KDP
---.devs.futuro.pl
@Pivosz
Kwestia regionalnych ambicji , w sumie E 30 powinna łączyć , a nie dzielić :)
18/09/2011 15:32 Autor: Sławek
---.xdsl.centertel.pl
Dać każdemu województwu po jego kawałku PR i niech same województwa decydują, czy chcą same, czy chcą się połączyć po kilka. Bo z takiego odgórnego sterowania to znowu może wyjść kupa, tylko w tym przypadku razy 3 lub 4.
18/09/2011 16:35 Autor: kdp
---.devs.futuro.pl
@Sławek
Trzeba ( sorry, Drodzy Państwo z PR ) dokonać likwidacji tej spółki
Powody likwidacji:
Przerost zatrudnienia
Fatalne zarządzanie personelem ( przykład - spór o podwyższenie uposażenia zakończony strajkiem i , w sumie spełnieniem żądań , a przecież to tylko przedłuża agonię )
W skrócie :
Brak płynności finansowej
Ratunek :
Podział ;
Początek - Koleje Mazowieckie
1.Niezły zarząd
2.Niezły wynik finansowy
3.Niezły tabor
I kto z Was mnie przekona że nie mam racji :)
18/09/2011 17:18 Autor: danek
---.dynamic.chello.pl
@kdp nie masz racji..i co uważasz że jak zlikwidują PRy to kto przejmie usługi np. na śląsku? KMy ?największa część przewozów w tym regionie wacha się od 60-80% podział pana marszałka nie jest głupi.. ale żeby przypadkiem nie powtórzyła się sytuacja jak w Intercity z czteroma zakładami w Polsce..
18/09/2011 17:41 Autor: KDP
---.devs.futuro.pl
@danek
Całe południe Polski powinno stworzyć silną, zintegrowaną grupę przewozową - w oparciu o E 30 od Zgorzelca po Medykę i tu niema dyskusji , trzeba tę linię modernizować
18/09/2011 17:42 Autor: podrozny113
---.dynamic.gprs.plus.pl
Już widzę jak województwo podlaskie czy lubelskie zamawia usługę przewozową w Zjednoczonych Kolejach Mazowieckich za cenę 40zł/km. No chyb a, że na tym polega strategia marszałka. Przejąć ezty lekko zmodernizować, zaśpiewać partnerom stawkę za kilometr, poczekać aż powiedzą "nie" i puścić toto na linie wewnątrz mazowieckie. Z drugiej strony to chyba jedyna szansa zobaczyć rozkładowo bombki pushpulla, flirta czy elfa w Lublinie czy Białymstoku, bo te regiony raczej szybko nie będą chciały kupić sobie czegoś takiego.
18/09/2011 17:54
---.adsl.inetia.pl
Avatar
Arrivederci
Ale pod dwoma warunkami:
1) wspólny bilet, oferty i wszelkie zniżki wraz z wykupionymi 33 i 50%, regiokartami itp
2) likwidacja KW, KD, KŚ, SKM, KM, SKMW oraz WKD i włączenie ich w tworzone kompanie.
18/09/2011 18:08 Autor: Inteligentny
---.adsl.inetia.pl
Oj nie. Podzielenie PR nie ma już sensu, po tym jak utworzono 4 koleje wojewódzkie i planuje się 3 kolejne.
18/09/2011 18:23 Autor: KDP
---.devs.futuro.pl
@podróżny113
Na razie dojną krową była by linia W-wa - Łdz (pod warunkiem monopolu KM na tej trasie )
W-wa - Lbl - 1:40 ( 1:30 według optymistów z 0,8 przechyłki ) jest do osiągnięcia w ciągu najbliższych 2-3 lat
W-Rdm - KLc - nie dotyczy
W-wa - BST - ile tam jest - 170 km ? - przy dobrym taborze 1:50 ( lub lepiej )
18/09/2011 18:47 Autor: Ki
---.c34.178.msk.pl
Jak myślicie który marszałek wejdzie w taki układ po doświadczeniu z PR. Będzie furtka to szybko wyprowadzą swoje udziały z PR i przekażą podzielony majątek spółką samorządowym.
18/09/2011 19:03 Autor: J
---.dynamic.gprs.plus.pl
PSL też należy podzielić na 3 części.
P - jak pomoc,
S - jak swoim,
L - ludziom
Żegnajcie "pastuchy" :-)
18/09/2011 19:09 Autor: KDP
---.devs.futuro.pl
W przypadku południa Polski sprawa jest oczywista- E - 30 , Autostrada A4 ,- komunikacyjnie brak problemów - czyli łączymy dolnośląskie. opolskie ( Wyszyński !!!! ),śląskie , małopolskie i podkarpackie ( bardzo silna grupa , tylko czy możliwa realizacja ? )
Północny Zachód - Wielkopolskie ,Lubuskie, Zachodniopomorskie,....]
I tu jest Panowie problem - a w zasadzie dwa problemy - 1. Świętokrzyskie
2.Pomorskie ,Kujawsko-Pomorskie ,i co dalej ?
18/09/2011 20:04 Autor: danek
---.dynamic.chello.pl
Ja wam mówie.. może i pomysł dobry.. ale heh.. gdzie logika? o co mi chodzi .. a o to jak wygląda spółka grupy pkp.. 4 zakłady w Polsce czyli jak zwał tak zwał kompanie.. Spółka zadłużona.. to raz.. o opinii już nie wspomnę to dwa..
18/09/2011 20:31 Autor: rw
---.protonet.pl
Ten pomysł jest rozsądny ale niestety niewykonalny. Lokalne partykularyzmy zawsze zwyciężą. Jedyny możliwy podział, to na szesnaście ale taki podział nie ma sensu. To jest Polska.
18/09/2011 22:11 Autor: Szyszymek
---.warszawa.vectranet.pl
Szanowny pan marszałek zaproponował podział na kompanie: pruską, ruską i rakuską.
18/09/2011 22:42 Autor: loker
---.jezuici-1
Moim zdaniem pomysł dobry. Zwłaszcza jak ktoś wspomniał taki gruby KM byłby sporą konkurencją dla PKP IC - zwłaszcza, że KM mają sporo taboru na 160 km/h.
18/09/2011 22:44 Autor: kolejowy men
---.139.32.171
KDP
Warszawa Centralna - Białystok 184 km jest:).
Jeśli chodzi o tą propozycję to dobra jest nawet. To też zamiast spółek wojewódzkich wtedy byliby tacy przewoźnicy. Tylko co zrobić z segmentem IR? Może te kompanie by puszczały takie połączenia, lub podobne o innej nazwie, albo należy powołać spółkę Przewozy Międzywojewódzkie, czy Międzyregionalne, która by przejęła również TLK i obsługiwała ten segment połączeń, a PKP IC niech się zajmie pociągami kategorii EX, EIC, EC, EN oraz nocnymi międzynarodowymi i dawnymi hotelowymi. Powinni też wprowadzić wagony do przewozu samochodów jak kiedyś były w Tetmajerze i w Karłowiczu i potem zapowiedzieli ich ponowne wprowadzenie a na razie cisza. Dobrych promocji w tej spółce też jak na lekarstwo. Pozdrawiam.
18/09/2011 23:24 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@kdp
"Ratunek :
Podział ;
Początek - Koleje Mazowieckie
1.Niezły zarząd
2.Niezły wynik finansowy
3.Niezły tabor
I kto z Was mnie przekona że nie mam racji :)"

Ja. CAŁY sukces Kolei Mazowieckich wynika z jednego faktu - hojnego dofinansowywania działalności przez marszałka (i chyba dostają też coś od miasta Warszawy za honorowanie biletów). Cały - zarząd nie przeszkadza, stać ich na niezły tabor i jeszcze coś im zostaje. Przy takich dotacjach sam Śląski ZPR powinien od swojego marszałka dostawać nie obecne 110, nie żądane 160, a sporo ponad 200 mln zł rocznie i długą umowę. O co chcesz się założyć, że wtedy PRy bez problemu remontowałyby stary i kupowały nowy tabor?

@podrozny113
"Już widzę jak województwo podlaskie czy lubelskie zamawia usługę przewozową w Zjednoczonych Kolejach Mazowieckich za cenę 40zł/km."

Zgoda w 100%! Dlatego uważam ten pomysł za nierealny i jeszcze bardziej problematyczny!

@KDP
"W-wa - BST - ile tam jest - 170 km ? - przy dobrym taborze 1:50 ( lub lepiej )"

184km i tabor nie ma znaczenia - linia się sypie i jej stan nie poprawi się przed 2018 rokiem (a może i sporo później) - do tego momentu będzie ciągła degradacja. Kilka lat temu czas przejazdu (przy Vmax 120km/h) wynosił bodajże 1:55h, teraz już 2:40h, a ograniczeń szybko przybywa. I nie zmienia to faktu, że będzie problem z finansowaniem ze strony biednego woj. podlaskiego, tym bardziej, że Koleje Mazowieckie mają najwyższe stawki w Polsce (dlatego tak dobrze im się wiedzie).
19/09/2011 07:02 Autor: Maszynistka
---.200.50.90
Tak! Dzielić, sprzedawać obcym. To jest realizowane od 20 lat. Efekt widzimy i odczuwamy na każdym kroku.
19/09/2011 07:37 Autor: Akordeo
---.lublin.mm.pl
Nie! Nie! i jeszcze raz nie!
Lubelskiemu tak dobrze układa sie z
Podkarpaciem- pociągi Lublin-Rzeszów, na przyszły rozkład Zamość-Jarosław, Lublin-Horyniec, jeżeli odłączą nas od nic,to koniec takich relacji. Każde woj. jest związane z drugim jakimiś dalekobieżnymi osobówkami, a taki podział, by wiele z ich porozrywał
Jedyne wyjście jakie widze to, żeby Państwo Polskie spłaciło długi wszystkich spółek dawnego PKP, pod warunkiem zmniejszenia etatów dla biurwy- to znacznie podniosłoby kolej.
19/09/2011 12:18 Autor: Erazm
---.ip.netia.com.pl
Panie Marszałku dużo ma Pan jeszcze tych pomysłów....????Bo to jak w kawale żydowskim z rabinem.....pomysłów to ja mam dużo tylko czy PR-y to wytrzymają.....A słyszał Pan kiedyś o pojęciu "silny mocny podmiot gospodarczy"....Co za jakaś "choroba" dzielenie.....Nie ma Pan gdzie znajomych obsadzić......W Centrali PR i w KM się już nie mieszczą??? Możę tak jak sugeruje mój przedmówca.....podzieli Pan PSL!!!!!!Na pewno wtedy partia będzie od razu silniejsza:-)
22/09/2011 19:40 Autor: IPN
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Reaktywowować ponownie Przewozy Regionalne Centralnie

Odwołać pana Struzika albo niech sprywatyzuje się sam

Zlikwidować sztuczny twór KM i włączyć do PR

Zobowiazać Marszałków do reaktywacji połączeń międzywojewódzkich
25/09/2011 08:29 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Ile % pasażerów PR jeździ między województwami? 1%? 2%? Czy ci ludzie uratują całą spółkę? No litości
25/09/2011 12:47 Autor: bonzo
---.180.85.212.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
niech każde województwo ma swoją kolej i zakończmy już mękę z PR, a TLK zacznie obsługiwac międzywojewódzkie...
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Dworzec w Doniecku otwarty [zdjęcia]

    Dworzec w Doniecku otwarty...

  • Metro: Pierwsza tarcza wgryzła się w ziemię

    Metro: Pierwsza tarcza...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Wola

    Czyszczenie na Euro -...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Wschodnia

    Czyszczenie na Euro -...

  • Otwarcie linii tramwajowej do Łostowic

    Otwarcie linii tramwajowej do...

  • Warszawa Wschodnia jak nowa. Niebawem otwarcie

    Warszawa Wschodnia jak nowa....

 
 
Newsletter
by