rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Prawo i polityka
Data dodania: 2011-09-02 23:10:07
(źródło: lp, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
Syryjczyk: Proporcje 40:60 są w Polsce pożądane

Sądzę, że stanowisko komisarza ds. transportu Sima Kallasa jest zrozumiałe, bo polityka Unii Europejskiej od wielu lat nie ulega zmianie i polega na tym, aby kolej przyjęła większy odsetek przewozów aglomeracyjnych, kontenerów, przewozów intermodalnych, ale żeby się to stało, musi być prowadzona modernizacja infrastruktury - powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Tadeusz Syryjczyk, minister transportu i gospodarki morskiej w latach 1998 – 2000.

 Fot. Rynek Kolejowy Fot. Rynek Kolejowy

- W Polsce braki infrastrukturalne są jedną z przyczyn, które powodują nieatrakcyjność przewozów pasażerskich i towarowych. Jeśli Komisja Europejska chce pozostać wierna polityce, którą sama zaproponowała, to logiczne jest, że nie powinna godzić się na przesunięcia, które doprowadzą do zmniejszenia środków przeznaczonych na kolej - powiedział.

- Takiego stanowiska Komisji Europejskiej można się było spodziewać. Dużym wyzwaniem dla PKP PLK jest, aby umieć środki unijne wykorzystać, ale wydaje mi się, że jest  ak wiele spraw, które dotyczą modernizacji czy przywrócenia walorów projektowych i pełnej funkcjonalności linii będących w destrukcji, że kolej powinna sobie z tym poradzić i bez problemu skonsumować pieniądze na poprawę przewozów pasażerskich i towarowych - podkreślił Tadeusz Syryjczyk.

- W Polsce zawsze wiadomo, że będzie problem wyboru publicznego - na co wydawać pieniądze. Unia Europejska oraz teoretycznie polskie władze dążą do proporcji 40:60. Różni ludzie różnie liczą, ale na pewno tej proporcji nie zachowujemy. Polski wybór publiczny powinien iść w tym kierunku, aby te proporcje poprawić. Bez tej proporcji będziemy mieć sytuacje, że ciężki transport będzie niszczył drogi - dodał. - Gdyby transport towarowy skupił się na kolei, to koszty utrzymania dróg zmniejszyły się, a jak wiadomo transport ciężki przyczynia się do destrukcji sieci drogowej. Jeśli chce się utrzymać czynny szkielet sieci kolejowej, proporcje 40:60 są pożądane - podsumował Tadeusz Syryjczyk.
 

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
3
Komentarze:
03/09/2011 01:13 Autor: Mr. Buch
---.adsl.inetia.pl
Bla, bla, bla...
Gęby wciąż te same a bałagan coraz większy.
03/09/2011 03:41 Autor: Kolejarz z USA.
---.hsd1.il.comcast.net
Mr. Buch

Swietny Artykół !!!

http://www.se.pl/wydarzenia/to-robic/czesaw-warsewicz-dzis-k
olej-i-drogi-suza-najlepiej-nominatom-i-lobbystom_202695.htm
l




03/09/2011 03:45 Autor: Kolejarz z USA.
---.hsd1.il.comcast.net
Jeszcze raz, cos zle wyszlo!.

http://www.se.pl/wydarzenia/to-robic/czesaw-warsewicz-dzis-k
olej-i-drogi-suza-najlepiej-nominatom-i-lobbystom_202695.htm
l

03/09/2011 03:47 Autor: Kolejarz z USA.
---.hsd1.il.comcast.net
Czemu link robi przerwe na koncu po .htm l ?.
03/09/2011 07:27 Autor: KJ
---.dynamic.chello.pl
Trzeba tę przerwę ręcznie zlikwidować niestety - i wtedy zadziała...
03/09/2011 08:52 Autor: wlodzimierz_nowak
---.icpnet.pl
Polskie koleje są od lat lekceważone przez polskich polityków. Po latach obserwacji dochodzę do wniosku, że to niestety kwestia mentalna - dorastaliśmy za komuny oglądając amerykańskie filmy, a w Hollywood korki pokazuje się niechętnie. W Polsce decyzje podejmują ludzie, którzy żyją i myślą, jak gdyby congestion nigdy nie trapiło Europy i jakby istniała jakaś infrastrukturalna recepta na korki. A przecież w infrastrukturze drogowej ona nie istnieje.

Tymczasem od White Paper 2001 każdy mądry człowiek z MI powinien odłożyć na bok sny o autostradach i rozwijać system kolejowy. Argumentacja na rzecz niespełnialności marzenia samochodowego jest znana. Jesteśmy dzisiaj w miejscu, w którym Europa była w latach 70-tych. I nie patrzmy na Niemcy z ich przedwojenną siecią autostrad, ale na inne kraje, które tworzyły autostrady w latach 60-tych.

Doskonałym przykładem są Szwajcarzy, z racji swego pragmatyzmu. Dzisiaj to najgęstsza i najlepsza sieć kolejowa. Ale przed pokoleniem tak wcale nie było.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahn_2000
Różni nas oczywiście od nich to, że jesteśmy "nieco" mniej zamożni. Dlatego tym bardziej nie stać nas na błędne decyzje, na rozrzutność pieniędzy otrzymywanych z Unii. W Polsce żeby gonić Europę i mieć sensowną sieć transportową (a nie taką, którą wciąż będzie trzeba naprawiać) zamiast 40:60 trzeba przyjąć proporcję 60:40 i to od razu od nowej perspektywy. Stopień poprawy sieci drogowej przez poprzednią dekadę jest ogromny. I teraz potrzeba odważnych polityków, którzy będą w stanie zmobilizować swoje obozy i na wzór Szwajcarski przyjąć program taki jak tamtejszy Bahn 2000.
03/09/2011 10:00 Autor: anty(/)prywatyzacja
---.miechow.com
syryjczyk to Ty i piechociński odpowiadacie za dzisiejszy stan kolei i podział PKP, pochwal się cwaniaku gdzie masz udziały lepiej!
03/09/2011 10:08 Autor: zdzichu
---.olsztyn.mm.pl
http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_J%C4%85drowa_%C5%BB
arnowiec


"Jedna z konkluzji Syryjczyka głosiła:

EJŻ jest inwestycją zbędną dla polskiego systemu energetycznego w horyzoncie 10 do 20 lat, a potem wcale nie ma pewności, że energetyka jądrowa będzie potrzebna.

Po przedłożeniu rekomendacji ministra Syryjczyka, Rada Ministrów w dniu 4 września 1990 roku podjęła decyzję o zaniechaniu budowy EJŻ. Stosowną uchwałę podpisano 17 września 1990 roku."
03/09/2011 10:34 Autor: krb
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
lobby drogowo-paliwowe wymusiło zabranie kasy z infrastuktury kolejowej. To logiczne. Przecież przy torach kolejowych nie da sie wybudować stacji paliw, hotelu.baru. Pasażer jadąc pociągiem nie może w biegu wysiąść z pociagu i skorzystać z nich. Jadąc samochodem można z tych dobroci skorzystać. I na tym polega całe zamieszanie.
03/09/2011 10:37
---.dip.t-dialin.net
Avatar
wer
Niech ten Syryjczyk przyjedzie do zaglebia Ruhry... tam mieszka w sumie ponad 5 mln ludzi i cala komunikacja miedzy miastami odbywa sie przez pociagi, czy to regionalne, czy S-Bahn, czy tramwaje... a w Polsce na Gornym Slasku...autobusy i raz jeszcze autobsy, bo linie towarowe nie wolno ruszyc, a inne sa poprostu zamykane... to w PL nie da sie,a gdzies indziej nie ma problemu.
Ochyda.
03/09/2011 11:55 Autor: realista kolejowy
---.dynamic.chello.pl
anty(/)prywatyzacja zapomniałeś jeszcze o działaczach związkowych i o tych różnych burakach , którzy rwali się do stanowisk na kolei. Dzisiaj działacze związkowi leją krokodyle łzy nad Przewozami Regionalnymi ale wcześniej walczyli przy usamorządowieniu o to by pozbawić PR-y wszelkiego taboru , który mógłby stanowić konkurencję dla PKP IC co mamy to widać. I po drugie polski urzędnik pracuje dla siebie , a nie dlatego , który mu płaci ( nie chodzi mi oczywiście o zarabianiu na życie). Praktycznie każde s....two nie powoduje odejścia ze stanowiska nawet popełnienie przestępstwa dopóki nie ma wyroku , a te często trwają latami. Nie ma się więc co dziwić , że w naszym kraju rządzą lobbingi często na stosunkowo małe biznesy. Ilu posłów jest zainteresowanych uwaleniem kolei aby ich firmy transportowe lub i znajomych mogły bezkarnie niszczyć polskie drogi bo wtedy to się opłaca - przeładowane samochody ciężarowe. Policja jakoś nie kwapi się z ważeniem takich pojazdów pewnie posłowie uwalili zakup wag samochodowych i tak można mówić dalej. PLK -a utrzymująca się z wysokich stawek dostępu musi wsiąść kredyt na wkład własny na inwestycje poręcza skarb państwa ale na funduszu kolejowym , który powstał do nakładów modernizacyjnych w infrastrukturze, a służy obecnie rządowi do między innymi spłacania długów PKP S.A. czyli wykupywania akcji PKP PLK S.A. na sumę około 2,5 mld złotych te pieniądze nie zostaną zainwestowane w polską infrę. Polski rząd bardzo lubi dofinansowywać polską kolej jej własnymi pieniędzmi , a tych ona potrzebuje obecnie jak kania dżdżu. Wygląda na to również , że KE nie zgodzi się na przesunięcie 4 mld zł na drogi. Można wspomnieć również o obsadzaniu własnych partyjnych działaczy na stanowiskach kolejowych wg zasady bm ale wierny. Wystarczy
03/09/2011 11:58 Autor: realista kolejowy
---.dynamic.chello.pl
Szczególnie fachowców w różnych dziedzinach ma oczywiście partia chłopska PSL . Ale zdolniachy.
03/09/2011 11:59 Autor: realista kolejowy
---.dynamic.chello.pl
I taki jest właśnie poziom polskiej klasy politycznej i elyt.
03/09/2011 12:30 Autor: króliczek
---.adsl.inetia.pl
51% Unia Łacińska, 49% Unia Europejska. Czyli 51% wkładu skarbu państwa.
W składzie z Palermo jest jeden nowy wagon:

...........
Sypialny Palermo - Gdynia
Sypialny Palermo - Gdynia
Sypialny Palermo - Gdynia
Sypialny Palermo - Gdynia ( książę Księstwa Łódzkiego bilet Caserta - Łódź Kaliska )
...........

Pociąg z Warszawy Gdańskiej jedzie tak:
Warszawa Gdańska
Sochaczew
Łodź Kaliska ( peron 1 tor 1 - od strony miasta ( zmiana kierunku jazdy ))
Łowicz
Kutno
Włocławek
Aleksandrów Kujawski
Toruń
Bydgoszcz Główna
Maksymilianowo
Terspol Pomorski
Laskowice Pomorskie
Smętowo
Morzeszczyn
Tczew
Pruszcz Gdański
Gdańsk Główny
Sopot
Gdynia Główna
03/09/2011 12:51 Autor: stycznik
---.182.2.63.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Pierwszoplanowy burzyciel kolei, a nie minister - teraz dopiero się obudził ...??!
03/09/2011 13:03 Autor: króliczek
---.adsl.inetia.pl
Przy takich proporcjach 40:60 to znika państwo polskie. Dlatego musi być 51:49 i 51% wkładu własnego w inwestycje. Jak kogoś niestać to niech nie buduje.
03/09/2011 14:59 Autor: Bo-Bo
---.dynamic.chello.pl
Masz racje wer ale kto to w końcu pojmie.Ci przy żłobie sami nic nie potrafią ale z dobrych wzorów czerpać nie chcą.Taki kraj...
03/09/2011 20:09 Autor: andre
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Najlepsza proporcja to 8:2
03/09/2011 21:34 Autor: IPN
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@anty(/)prywatyzacja

Masz rację twórcy rozwalenia kolei to przede wszystkim "Święty Katolicki Związek Zawodowy SOLIDARNOŚĆ' z jego byłym przewodniczącym a teraz senatorem Stanisławem Kogutem , Syryjczyk,Piechociński, Liberadzki i wszyscy prezesi i dyrektorzy spółek kolejowych.

Jak również rząd Jerzego Buzka-Krzaklewskiego a nie wspomnę już o poprzednich rządach od 1989 roku

Ale za to w głównej mierze odpowiada tylko Solidarność
03/09/2011 21:49 Autor: JA
---.promax.media.pl
NAJLEPSZA POZYCJA TO 69
04/09/2011 00:04 Autor: ja
---.dynamic.gprs.plus.pl
temu panu już dziękujemy
06/09/2011 08:45 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
tak oczywiście jak przestaniemy wydawać kasę na drogi, to ciężki transport przestanie niszczyć drogi. No logika jak u Wyszyńskiego prawie. Droga bez remontu jest bardziej wytrzymała.
08/09/2011 06:33 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Szkoda że proporcji 40 60 nie wypróbowano w woj. opolskim.
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Dworzec w Doniecku otwarty [zdjęcia]

    Dworzec w Doniecku otwarty...

  • Połączenie Poznań - Rotterdam oficjalnie uruchomione

    Połączenie Poznań - Rotterdam...

  • Parada Eurolokomotyw [54 zdjęcia!] [film]

    Parada Eurolokomotyw [54...

  • Premier jedzie pociągiem z Poznania do Wrocławia - fotorelacja

    Premier jedzie pociągiem z...

  • Metro: Pierwsza tarcza wgryzła się w ziemię

    Metro: Pierwsza tarcza...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Wschodnia

    Czyszczenie na Euro -...

 
 
Newsletter
by