rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Prawo i polityka
Data dodania: 2011-08-11 08:09:45
(źródło: Instytut Spraw Obywatelskich)
A A A drukuj
ISO: Zablokować megaciężarówki w UE

Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO), organizator kampanii "Tiry na tory", wezwał Ministerstwo Infrastruktury, aby przeciwstawiło się podejmowanym przez niektóre kraje próby zezwolenia na zwiększenie limitów długości i wagi ciężarówek do 60 ton i 25 metrów (obecnie 40 ton i 18,5 metrów).

 Fot. Allianz pro Schiene/Statement TV Fot. Allianz pro Schiene/Statement TV
Przyporządkowane tagi:

Propozycje Komisji Europejskiej nie spotkały się z aprobatą opinii publicznej krajów członkowskich. Przeciw jest 77% Niemców, 81% Francuzów i 75% Brytyjczyków. Mimo to kolejne rządy państw (Danii, Niemiec, Holandii i Belgii) opowiadają się za dopuszczeniem ruchu megaciężarówek. Niedawno Dania zadeklarowała, że wykorzysta okres swojej prezydencji na przekonywanie do dopuszczenia ruchu tych pojazdów w całej Wspólnocie.

"Dopuszczenie tych pojazdów do ruchu wymuszałoby na Polsce bardzo kosztowne inwestycje dostosowawcze w obszarze infrastruktury drogowej (np. Estonia wyliczyła, że dla niej oznaczałoby konieczność wydatkowania 1 miliarda euro; w Polsce zapewne proporcjonalnie więcej). Ponadto, uczynienie ciężarówek 50% cięższymi i 7 metrów dłuższymi może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego, którego wskaźniki w Polsce są już i tak bardzo niepokojące. W 2010 roku kierujący ciężarówkami powyżej 3.5 tony spowodowali śmierć 292 osób (11.1% ogółu ofiar śmiertelnych). Według badań opinii wykonanych w ramach prowadzonej przez nasz Instytut kampanii „Tiry na tory”, 75% Polaków nie czuje się na polskich drogach bezpiecznie. Według 92% respondentów, ciężarówki zagrażają stanowi dróg, według 70% - bezpieczeństwu na drogach, a według 56% - takim wartościom jako cisza i spokój" - napisał Prezes INSPRO Rafał Górski w liście do wiceministra infrastruktury Macieja Jankowskiego. "Te badania jasno pokazują, że Polacy nie akceptują już obecnego poziomu uciążliwości ruchu ciężarówek. Rząd powinien skupić się na rozwijaniu alternatywnych wobec tirów środków tranzytu towarów przez Polskę i publicznie zająć negatywne stanowisko wobec dopuszczenia do ruchu drogowych kolosów" - mówi Górski.

"w przypadku dopuszczenia megaciężarówek jest prawdopodobne, że z racji dużych potrzeb w zakresie dostosowania infrastruktury w Polsce nie byłyby one w pierwszym okresie wykorzystywane. Dawałoby to zagranicznym przewoźnikom czas na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej względem polskich przedsiębiorstw przewozowych" - zwraca uwagę Górski w liście do MI.

Przeciwko megaciężarówkom zawiązała się europejska koalicja "No Megatrucks". Skupia ona w tym 223 organizacje z 24 państw, reprezentujące 13 milionów osób. Instytut Spraw Obywatelskich jest częścią tej koalicji. Według koalicji, wprowadzenie tej zmiany pogorszyłoby sytuację konkurencyjną kolei, a w konsekwencji odbiło się na stanie środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wzrosłyby również koszty budowy i utrzymania infrastruktury drogowej - np. Ministerstwo Transportu oszacowało, że w samych Niemczech koszty utrzymania i modernizacji mostów wzrosną o 8 miliardów euro. INSPRO wezwało MI do upublicznienia szacunków kosztów dla Polski, jeżeli takie istnieją.

Strona koalicji "No megatrucks"
 

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
3
Komentarze:
11/08/2011 13:12 Autor: kris-kross
---.140.137.73
polskie drogi ledwie daja rade jak jedzie po nich 40t TIR, nawewt niech bedzie lekko przeladowny. a co tu mowic o 60t. Polskie drogi po czyms takim przestana istniec
11/08/2011 13:48 Autor: ted
---.adsl.inetia.pl
Czy ktoś tam pomyslał le jest dłuższa droga hamowania dla 60 t w porównaiu do 40 t?
11/08/2011 13:54 Autor: aron naczelny busiarz rp
---.play-internet.pl
W Polsce na tle innych krajów UE nie przewozi się wcale tak dużo towarów ciężarówkami ( procentowo). Za nami są m.in. UK, Francja, Włochy, Hiszpania, Dania itp. itd. Natomiast to że u nas TIRów jest dużo to z powodu słabych dróg, braku obwodnic itp. itd.

Niestety kolej nie jest w stanie zastąpić całego transportu ciężarówkowego. Może zastąpić połowę, co pokazują przykład np. Estonii czy USA. Ale jednak tak czy tak to TIRy jeździć muszą, bo nikt nie dowiezie pociągiem musztardy z Warszawy do Parczewa.
11/08/2011 17:21
---.14.0.156.aci.com.pl
Avatar
Mariusz W.
Są też zalety ciężarówek 25,25 m. Bezapelacyjnie należą do nich mniejszy nacisk na oś, co powoduje mniejsze zużycie dróg. No i mniejsze spalanie w przeliczeniu na jedną jednostkę ładunku, co wpływa pozytywnie na środowisko.

Pomimo, że popieram inicjatywę TNT, jestem również za dopuszczeniem zestawów 25,25 m w Polsce. Tylko że brakuje kogoś z jajami, by to wprowadzić. Należałoby przygotować drogi oraz zmienić odpowiednie przepisy. A z tym już kiepsko, jeśli mamy mnóstwo błędów i niedociągnięć w oznakowywaniu dróg oraz organizacji ruchu, to jak tu mówić o ich dostosowaniu do 25,25 m. Podobnie, jeśli nie mamy w PoRD wskazane wprost jak należy jeździć po rondach (stosuje się do nich przepisy ogólne w różnych interpretacjach), to o dostosowaniu przepisów do 25,25 m w obecnym ustroju też możemy zapomnieć.
11/08/2011 17:34 Autor: ja
---.adsl.inetia.pl
aron, gucio prawda. Statystycznie więcej przewozi się koleją w polsce, niż w wymienionych przez ciebie państwach tylko przez to że w atomowych potęgaah przewóz węgla jest marginalny.U nas połowa ładunków to węgiel-jestem ciekaw jak wygląda przewóz np. kontenerów u nas i na zachodzie
12/08/2011 10:44 Autor: mikiyee
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No ciekawe jak sobie takie trucki poradzą na naszych kochanych "obszernych" rondach.
12/08/2011 21:34 Autor: Łuki
---.dynamic.chello.pl
Do aron naczelny busiarz rp: po pierwsze nikt nie musi tego robić bo w Parczewie jest fabryka musztard (chyba, że chodzi o odwrotną relację). Po drugie między tymi miastami istnieje linia kolejowa z dobrymi parametrami (V>60 km/h)
13/08/2011 14:52 Autor: Tomasz
---.040.c69.petrotel.pl
no tak, ale już teraz u nas kierowcy ciężarówek lecą sobie w kulki jeśli chodzi o przepisy na zasadzie "jestem duży to wszyscy mi z drogi" to co będzie przy takich mega zestawach ?
Strach będzie wyjechać na ulice czymś mniejszym. A nie mamy dróg, ciągów dróg które by wzięły na siebie ten ruch. Te mega zestawy będą się panoszyć wszędzie i bezpieczeństwo spadnie.
Owszem w krajach gdzie ruch ciężarówek jest mniejszy (w stosunku do innych środków przewozu towarów, i całego ruchu na drogach) to jak najbardziej się sprawdzi. Ale u nas gdy większość jest oparta o ruch ciężarówkami to jednak nikt nie myśli jakie skutki to będzie miało.
To powinno być uzależnione od kraju. W tym którym da się wszędzie jeździć to wprowadzić ogólnie. A w tym gdzie słabe drogi itp to albo zakazać, albo wytypować tylko ciągi dróg poktórych można i mocno tego potem pilnować.
13/08/2011 15:17
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
Mariusz W.
W krajach, w których dopuszczono zestawy 25,25 m oczywiście nie mogą one poruszać się po wszystkich drogach, a jedynie po głównych trasach.
14/08/2011 20:57 Autor: Wojciech Skrzypiński prywatnie
---.acn.waw.pl
Kilka mądrych komentarzy i kilka kompletnie dyletanckich :
- po pierwsze, długie zestawy nie będą bardziej niszczyć dróg (nacisk na oś będzie ten sam lub niższy)
- droga hamowania - jak wyżej, bez zmian (to nie pociąg)
- co do rond - zgoda, na szczęście takie długie zestawy to zazwyczaj "łamańce"

Takie zestawy mogą mieć sens w krajach gdzie główne drogi są dwujezdniowe 2x2 albo 2x3, spróbujcie sobie tylko wyobrazić wyprzedzanie kolumny takich pojazdów na DK1, DK2, DK10, DK50 itd. o niższej klasy drogach wojewódzkich nawet nie wspomnę. Co najwyżej można by dopuścić je na autostrady i część ekspresówek, ale wszyscy wiemy jak wygląda sieć drogowa w Polsce. No i na te nieliczne dwujezdniowe drogi też trzeba jakoś dojechać. O ile kampania TnT jest mocno dyskusyjna to tutaj w pełni popieram ISO !
18/08/2011 10:26
---.128.126.130.static.crowley.pl
Avatar
Gubernator Kalifornii
Popieram zdecydowanie ISO!!!!

Kilka moich komentów do durnych mądrości:

aron: "Natomiast to że u nas TIRów jest dużo to z powodu słabych dróg, braku obwodnic itp. itd."

Fantastyczne nowe prawo fizyki!!!! Nobla mu!!! Skąd się biorą tacy geniusze??? Z Parczewa :)

Mariusz W. : "Są też zalety ciężarówek 25,25 m. Bezapelacyjnie należą do nich mniejszy nacisk na oś, co powoduje mniejsze zużycie dróg. No i mniejsze spalanie w przeliczeniu na jedną jednostkę ładunku, co wpływa pozytywnie na środowisko. (...) Należałoby przygotować drogi oraz zmienić odpowiednie przepisy."

Kolejne mądre pomysły dziecięcego miłośnika transportu... Wiesz, że swoimi wypowiedziami dorównujesz Pani Jakubiak z PJN? Chłopie, skończ parę szkół, pójdź wreszcie do pracy i zweryfikuj swoje marzenia transportowe z rzeczywistością, bo ostatnio czytam twoje komentarze i mnie krew zalewa:
- żółte światła na semaforach
- wprowadzić wszędzie sygnalizację kabinową
- wpuścić jeszcze większe tiry na drogi, które wg ciebie należy ot tak po prostu przygotować...
- jeszcze większe tiry i ochrona środowiska...

Słyszałeś o czymś takim jak kongestia, albo koszty zewnętrzne transportu drogowego? Poczytaj troszeczkę. Przyda się. Jeszcze wszystko przed Tobą i wtedy będziemy mogli rzeczowo porozmawiać.
--------------------------------
Powiem krótko: "Szwajcaria to piękny kraj, ma zakaz tranzytu towarów drogami" Uczmy się od Szwajcarów, a nie poddajemy się lobbingowi ciężarowemu!!!
18/08/2011 11:28
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
Mariusz W.
Gubernatorze Kalifornii:

Swoje docinki wobec mojej osoby zachowaj dla siebie. Nie znasz mnie, więc po co się wypowiadasz na ten temat?

„- żółte światła na semaforach
- wprowadzić wszędzie sygnalizację kabinową”
Chyba mnie z kimś pomyliłeś. Nie przypominam sobie, bym o tym pisał.

„- wpuścić jeszcze większe tiry na drogi, które wg ciebie należy ot tak po prostu przygotować”
Zabierasz głos w dyskusji, a może by tak jakiś kontrargument?

„- jeszcze większe tiry i ochrona środowiska...”
Przecież to logiczne, że przy zestawach 25,25 m spalanie na jedną jednostkę ładunku jest mniejsze niż przy mniejszych zestawach. Jak to podważasz, to podaj argument.
Sądzisz, że kraje skandydawskie wprowadziłyby zestawy 25,25 m gdyby były bardziej szkodliwe dla środowiska niż tradycyjne zestawy?

„Słyszałeś o czymś takim jak kongestia, albo koszty zewnętrzne transportu drogowego?”
Banalne pytanie. Musiałem o tym słyszeć w związku z moim wykształceniem, które krytykujesz. :D

Generalnie Twoja wiadomość prawie nic nie wnosi do tematu. Przedstawiłem niepodważalne zalety zestawów 25,25 m i tyle. Popieranie wprowadzenia zestawów 25,25 z jednoczesnym popieraniem akcji „TNT” nie przeczy sobie.
18/08/2011 13:11
---.128.126.130.static.crowley.pl
Avatar
Gubernator Kalifornii
@Mariusz W.

Przepraszam Cię najmocniej!!! Kompletnie pomyliłem Cię z: 12/08/2011 20:13 Stanisław Sobczyk. komentarz z tematu: http://www.rynek-kolejowy.pl/26430/Wykolejenie_pociagu_TLK_J
est_ofiara.htm

Mam nadzieję, ze nie chowasz urazy :):):)
18/08/2011 15:34
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
Mariusz W.
Przyjmuję przeprosiny. :)
Pozdrawiam.
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Dworzec w Doniecku otwarty [zdjęcia]

    Dworzec w Doniecku otwarty...

  • Połączenie Poznań - Rotterdam oficjalnie uruchomione

    Połączenie Poznań - Rotterdam...

  • Premier jedzie pociągiem z Poznania do Wrocławia - fotorelacja

    Premier jedzie pociągiem z...

  • Ulica Puszkina po remoncie torowisk

    Ulica Puszkina po remoncie...

  • Wszystkie lokomotywy Intercity na Euro

    Wszystkie lokomotywy...

  • Poznań Główny na kilkanaście dni przed otwarciem

    Poznań Główny na kilkanaście...

 
 
Newsletter
by