rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Infrastruktura
Data dodania: 2011-07-30 08:21:26
(źródło: jm, Rynek Kolejowy, 29 lipca 2011)
A A A drukuj
Suchorzewski: 1 km metra to 14 proc. budżetu Wrocławia

-Skoncentrowanie się na jednym projekcie, drenującym budżet, grozi pogorszeniem standardu obsługi większości mieszkańców, obsługiwanych przez inne, niedoinwestowane środki komunikacji- komentuje propozycję budowy metra we Wrocławiu prof. Wojciech Suchorzewski.

 Fot. Joanna Baniak Fot. Joanna Baniak
Przyporządkowane tagi:

Dyskusję rozpoczęła „Gazeta Wyborcza” tekstami wywiadów z inż. Maciejem Kosmalskim i prof. Jerzym Malewskim. Jak zaznacza prof. Malewski, metro znajduje się np. Serfaus w Austrii. Według niego, metro jest konieczność, a koszty wcale nie muszą być wysokie, co ma pokazać studium. Inż. Kosmalski stwierdza natomiast, że porażką Polski jest to, że tylko Warszawa ma metro. Jego zdaniem Wrocław również zasługuje na taki system.

- Wrocław jest kolejnym miastem polskim (po Łodzi, Krakowie i in.), w którym sformułowano propozycję budowy metra, jako jedynego sposobu rozwiązania problemów komunikacyjnych, w tym zatłoczenia dróg. Jak wiadomo, nie da się jednak tego zrobić bez podniesienia standardu całości transportu zbiorowego obsługującego miasto i strefę podmiejską. Do wyboru są dwie strategie: (A) modernizacja i rozwój istniejącego systemu transportu zbiorowego - tramwaj, kolej podmiejska i autobus oraz (B) uzupełnienie tego systemu nowym środkiem transportu – metrem - komentuje dla "Rynku Kolejowego" prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.

- Nie ulega wątpliwości, że metro jest najbardziej sprawnym środkiem transportu lokalnego, uniezależnionym od ruchu samochodowego. Słabym punktem są wysokie koszty budowy i eksploatacji, kilkakrotnie przewyższające koszty realizacji strategii A. Koszt budowy kilometra linii w tunelu (bez kosztów taboru), to ok. 400-500 mln zł. Warto to porównać z budżetem Wrocławia w r. 2011 – suma wydatków 3,5 mld zł, z tego na inwestycje w transport i łączność – 0,5 mln zł. Główną część tej kwoty przeznaczono na projekt „Zintegrowany System Transportu Szynowego”, dofinansowany ze środków UE. Jest on elementem realizowanej we Wrocławiu strategii A. Warto podkreślić, że Wrocław jest pierwszym miastem polskim, gdzie zastosowano (na razie na krótkim odcinku ul.Strzegomskiej) sprawdzone w wielu miastach Ameryki Łacińskiej rozwiązanie BRT (metro autobusowe) - zaznacza Suchorzewski.

- W niektórych dużych metropoliach (wielomilionowych) nadal inwestuje się w metro. Ale w miastach średnich uwaga skoncentrowana jest na tramwaju, kolei podmiejskiej i systemach BRT (metro autobusowe). Tramwaj uznano za cenny element systemów transportu m.in. w krajach UE, gdzie w wielu miastach odbudowano systemy zlikwidowane w okresie powojennym. W Białej Księdze UE dot. transportu (2001) stwierdzono, że „ekonomicznym, wysoko ocenianym przez miasta i popularnym wśród pasażerów środkiem transportu jest tramwaj szybki na wydzielonym torowisku. Jest to konsekwencja rewitalizacji tramwajów, którym projektanci nadali futurystyczną formę." - napisał w komentarzu Wojciech Suchorzewski.

- Przykłady zrealizowanych projektów modernizacji i rozwoju tramwaju w aglomeracjach polskich i zagranicznych dowiodły, że za ułamek kosztów budowy metra można zmodernizować torowiska, system zasilania i przystanki w całym mieście oraz uzupełnić system o nowe linie. Towarzyszy temu wymiana taboru - wylicza profesor Suchorzewski.

- Decyzja dotycząca kierunków rozwoju transportu zbiorowego we Wrocławiu wymaga głębszych, kompleksowych analiz ruchowych i ekonomicznych. Zbadać należy zarówno możliwości sfinansowania niezwykle kosztownej inwestycji, jaką jest metro, jak i efektywność całego systemu transportu metropolii. Skoncentrowanie się na jednym projekcie, drenującym budżet miasta, grozi pogorszeniem standardu obsługi większości mieszkańców metropolii, którzy byliby obsługiwani przez inne niż metro, niedoinwestowane środki transportu zbiorowego - ostrzega Wojciech Suchorzewski.

 



Czytaj też:

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
12
Komentarze:
30/07/2011 09:23 Autor: Janusz1
---.centertel.pl
MInimetro w Serfaus?
30/07/2011 11:40 Autor: Michał Zięba
---.152.50.7
Zgadzam się z prof. Suchorzewskim w 100 %. Najpierw należy usprawnić i rozbudować istniejący system komunikacji zbiorowej na terenie aglomeracji ( wydzielone torowiska, priorytety dla KZ tam gdzie jest to możliwe, dostosowanie sygnalizacji dla KZ ), a dopiero później myśleć o budowie metra.
30/07/2011 12:50 Autor: Janusz1
---.centertel.pl
No tak, najpierw tramwaje i zbudowanie kilku lini, np. na Psie Pole, wymiana taboru tramwajów i ich modernizacja, i modernizacja linii Wrocław - Świdnica /Dzierżowniów.
30/07/2011 15:14
---.236.26.56
Avatar
Mattijjah
A jakby tak, zamiast metra, zrobić porządne tunele tramwajowe? Składy dwustronne już są, gdyby puszczać je w pociągach po 2 tramwaje, to byłoby całkiem niezłe (i względnie tanie rozwiązanie), a w przyszłości, można np. zamówić tabor dedykowany, bardziej pojemny...
30/07/2011 15:17 Autor: Michał Zięba
---.152.50.7
@ Mattijjah :Z tego co mi wiadomo to rozwiązanie wcale nie jest takie tanie. Chyba chodzi Ci o coś na kształt tego co jest w Krakowie. Eksploatacja jest bardzo kosztowna. Zresztą najlepiej gdyby się wypowiedział ktoś z Krakowa, kto posiada rzetelne dane, bo ja operuje tym co słyszałem.
30/07/2011 17:30 Autor: bb
---.rdns.blackberry.net
Test
30/07/2011 18:16 Autor: figaro
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
ja jestem za tramwajami, w ścisłym centrum powinny by one wpuszczone w tunele a poza centrum na wydzielonym torowisku, taki system to chyba maksimum efektu przy minumum kosztów:)
30/07/2011 18:17 Autor: figaro
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
a własnie, zapomniałem dopisac

wie ktos jak dziala Krakowski tramwaj?? jak wypadł on w porównaniu z budowa ewentualnego metra?
30/07/2011 19:45 Autor: G. Madrjas
---.181.118.220.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@figaro: owszem, zapomniałeś tylko o jednym przypadku - w centrum, oprócz tuneli, tramwaj całkiem nieźle sprawdza się także na zamkniętych dla innego ruchu ulicach (np. Brema, monachijskie 19) i oferuje przy tym konkurencyjną dla tunelu prędkość podróży (licząc do "drzwi") dzięki wyższej dostępności. Wszak problemem Wrocławia nie jest raczej torowisko na Szewskiej (chyba, że ze względu na brak toru "na południe") a inne odcinki.
30/07/2011 19:51 Autor: Janusz1
---.centertel.pl
No przeciez trasy tramwaje mają wydzielone n. Trasa WZ-Kaziemierza Wielkiego-Pl. Dominikanski-i dalej wydzielona trasa na Hale Targową i w kierunku Pl. Grunwaldzkiego.
Moim zdaniem metro trzeba zaczac budowac od 2013-14 roku, i rocznie wydawac 300-400 mln, moze jakis kredyt?

Oczywiscie I linia tak jaki linia 7. ;)
30/07/2011 20:45 Autor: Maurycy
---.ntlworld.ie
a tak serio - to komu odbija?
31/07/2011 11:17 Autor: tantus
---.brochow.net
Zgadzam się z prof. Suchorzewskim. Warto nadmienić, że ze względu na ogromne zadłużenie, Wrocław zrezygnował z dokończenia wymiany taboru autobusowego, które miało nastąpić przed Euro 2012. To co dopiero będzie, jak zaczniemy budować metro?
31/07/2011 15:42 Autor: Kamil
---.play-internet.pl
Wszystkie miasta z metrem, o jakich slzsyalem, maja oprócz metra, rozbudowany system kolejek naziemnych. Kto to wpada na pomysly, zeby na podmoklym terenie Wroclawia, gdzie schodza sie wody wielu rzek, nie tylko Odry, ale takze Slezy, Olawy i Widawy, zeby na takim terenie za grube miliony budowac metro, a kolej naziemna jest na wpól niewykorzystana.

Na przyklad, odcinku Wroclaw Glówny - Wroclaw Pracze, mozna by jeszcze dobudowac kilka przystanków, np. gdzies kolo Stablowic, a i pociagi moglyby jezdzic nieco czesciej niz raz na 60-90 minut. Podobnie na linii do Srody Slaskiej czy do Bielan.

Dopiero po wyczerpaniu mozliwiosci kolei naziemnej nalezy schodzic pod ziemie.

Co, zdaniem Autora tego artykulu jest tansze: czy moze tansze byloby wyremontowanie obecnie istniejacych tras kolei wewnatrz aglomeracji Wroclawia, dostosowanie do czestotliwosci kursowania pociagów np. co 20 minut, a tuż przy Dworcu Glównym jeszcze czesciej, i budowa kilkunastu nowych przystanków, czy drazenie tuneli w podmoklym podwroclawskim gruncie i utrzymywanie tam metra??
01/08/2011 06:26
---.236.26.56
Avatar
Mattijjah
No właśnie u nas w Kraku, to jest jakaś lipa z tym, bo MPK, ustanowiło w całym tunelu ograniczenie do 30 km\h tłumacząc się względami bezpieczeństwa i brakiem SHP (pomijając, że np. nie słyszałem o SHP w tunelach niemieckich). O ile teraz być może, ma to jakiekolwiek uzasadnienie - bo jeżdżą tamtędy AŻ trzy linie i teoretycznie mogą się spotkać, o tyle początkowo - kiedy kursowała tylko jedna, i to w takcie 10 minutowym, było to totalnie bezsensowne - tym bardziej, że w tunelu jest dwustawna, samoczynna blokada liniowa...
Innym absurdem jest to, że przy każdej stacji jest pokój kontrolny, w którym siedzi kilka osób i stale pilnuje ruchu w tunelu - tak, jakby nie dało się tego robić z jednego miejsca...
Z tramwajami w Krakowie też ogólnie coś nie tak, bo np. na wydzielonych torowiskach, mogłyby jechać 60 czy nawet 70 (bo warunki na to pozwalają, są długie proste, nowe tory), a tramwaje max. jadą 50... i to też nie zawsze...
01/08/2011 19:08 Autor: podpis
---.internetia.net.pl
Z tym BRT (metro autobusowe) na Strzegomskiej to profesora poniosło:
http://www.wroclaw2011.pl/2011/08/profesor-da-do-pieca.html
Jak nauczyciela po wypłacie.
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Dworzec w Doniecku otwarty [zdjęcia]

    Dworzec w Doniecku otwarty...

  • Połączenie Poznań - Rotterdam oficjalnie uruchomione

    Połączenie Poznań - Rotterdam...

  • Parada Eurolokomotyw [54 zdjęcia!] [film]

    Parada Eurolokomotyw [54...

  • Premier jedzie pociągiem z Poznania do Wrocławia - fotorelacja

    Premier jedzie pociągiem z...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Wola

    Czyszczenie na Euro -...

  • Otwarcie linii tramwajowej do Łostowic

    Otwarcie linii tramwajowej do...

 
 
Newsletter
by